Фото:  Беа Боргерс
Фото: Беа Боргерс

Мило Рау (Берн, 1977) редитељ је, писац и резиденцијални уметник у НТГенту, а од прошле године и уметнички директор Бечког фестивала (Wiener Festwochen). Студирао је социологију, германистику и романистику у Паризу, Берлину и Цириху, где су му, између осталих, предавали Пјер Бурдије и Цветан Тодоров. Критичари га називају „најутицајнијим“ (Цајт), „најнаграђиванијим“ (Суар), „најинтересантнијим“ (Стандард), „најконтроверзнијим“ (Република), „најскандалознијим“ (Њујорк тајмс) или „најамбициознијим“ (Гардијан) уметником нашег времена.

„До сада је потписао више од 50 представа, филмова, књига и акција, а његове позоришне продукције приказиване су на свим значајним међународним фестивалима, укључујући и Битеф - његова представа Орест у Мосулу отворила је 53. Битеф, док је на 50. Битефу гостовао са делом Саосећање. Историја митраљеза. Ове године у главном програму гледаћемо његову хваљену представу Антигона у Амазону. Ово ће уједно бити и његов први долазак на Битеф”, изјавио је уметнички директор и коселектор фестивала Никита Миливојевић.

Милош Латиновић, Наташа Михаиловић Вацић и Никита Михаиловић; Фото: Тања Дробњак
Милош Латиновић, Наташа Михаиловић Вацић и Никита Михаиловић; Фото: Тања Дробњак

Драматуршкиња и коселекторка Тијана Грумић додала је да Рау савремену Антигону смешта у амазонски контекст из посебног разлога.

„За потребе рада на овој представи Рау са тимом одлази у Бразил, где шуме и природу прождиру капитализам и ватра и где 1% становништва поседује 45% земље, и реализује представу са МСТ (Movimento dos Trabalhadores Sem Terra), највећим (земљо)радничким покретом без власништва над земљом”, навела је она.

ДЕСЕТ ПРЕДСТАВА У ГЛАВНОМ ПРОГРАМУ

Поред Антигоне у Амазону, велику пажњу привукла је још једна бразилска прича. Каролина Бјанки и њена плесна трупа Кара де кавало у Београд стижу на таласу бројних успеха и награда које је освојила представа Трилогија Снага кучке - И поглавље: Невеста и Лаку ноћ, Пепељуго. У овом храбром раду Бјанки на радикалан начин приступа теми сексуалног насиља, анализирајући радове других уметница, бавећи се сопственим искуством, да би на крају отишла корак даље стављајући себе као извођачицу у екстремне околности узимања ГХБ-а на сцени (супстанца коју предатори користе за физичко онеспособљавање жртве пре напада).

Каролина Бјанки на сцени; Фото: Christophe Raynaud de Lage
Каролина Бјанки на сцени; Фото: Christophe Raynaud de Lage

Свега неколико месеци након светске премијере на овогодишњем Фестивалу у Авињону, београдска публика имаће прилику да погледа хваљену представу Хекуба, не Хекуба Тијага Родригеша. Настала у продукцији Комеди франсеза, чувеног позоришта које први пут долази на Битеф, ова представа у Београд доводи врхунску поставу француских позоришних звезда које ће оживети мит о Хекуби на оригиналан начин.

Настављајући да открива младе звезде региона, селекторски тим уврстио је у главни програм и представу Пукотина Јана Крмеља, који је за ову представу добио Борштникову награду за режију. Хрватска ауторка Јасна Жмак стиже са представом this is my truth, tell me yours, у којој се на духовит начин бави односом према уметничком пољу сопственог стварања - драматургији. 

Пратећи програм Битефа почиње већ вечерас, када се у Луци Београд отвара 12. фестивал савременог циркуса Циркобалкана. Ове године јубиларно 25. издање обележиће Битеф Полифонија, док ће фестивалски живот започети нови програм Теоријска фешта - теоријска платформа коју уређује проф. др Ана Вујановић. Сусрети са ауторима још једном ће окупити Битефову верну публику и ауторке и ауторе представа, подстичући размену идеја и утисака у знатно неформалнијем окружењу. 

Улазнице за фестивал могу да се купе онлајн, на фестивалском сајту, са попустом од 10%. По редовним ценама улазнице могу да се купе и на благајни Битефа, која је и ове године отворена у фестивалском прес центру, на првом спрату МТС дворане (Трг Николе Пашића).

Пукотина; Фото: Peter Giodani
Пукотина; Фото: Peter Giodani

58. БИТЕФ У ДРУШТВУ ПРИЈАТЕЉА 

Директор Битеф театра Милош Латиновић подсетио је на педесет осам година дугу историју Битефа, због чега овај фестивал с правом важи за најбољу традицију не само Београда, већ Србије и региона. Присутним новинаркама и новинарима овом приликом обратила се Наташа Михаиловић Вацић, Секретарка за културу Града Београда и председница Одбора фестивала. На трагу слогана овогодишњег Битефа - Лепота (не)ће спасити свет - она је изјавила да лепота може бити начин откривања истине, али не нужно и спас.

„Лепота више не нуди јасне одговоре већ подстиче на критичко преиспитивање стварности. У свету у ком живимо, уметност и лепота постају средство за критику, а не спас. Лепота подстиче унутрашњу снагу за промену, која је увек и требало би да буде, најпре лична”, казала је Михаиловић Вацић.

Фото: Тања Дробњак
Фото: Тања Дробњак

Генерални спонзор овогодишњег Битефа је 1664 Blanc, а фестивал и ове године рачуна на подршку бројних комерцијалних спонзора и пријатеља.

„Задовољство нам је да смо са нашим брендом 1664 Blanc партнери овогодишњег Битеф фестивала. Битеф је једно од уметничких обележја наше престонице и прави празник уметности и иновација за позоришну уметност, тако да нам је истински задовољство што можемо да допринесемо богатијем искуству посетилаца. Битеф слави креативност и уметност, а то су вредности које делимо. Уверени смо да ће спој уметности и нашег бренда донети јединствене тренутке који инспиришу љубитеље позоришта, те да ћемо изградити још већу базу посетилаца фестивала  Радујемо се свему што нас очекује на овогодишњем Битеф фестивалу", истакла је Јована Вјештица, менаџерка корпоративних послова Carlsberg Srbije.

„Веома смо поносни на Битеф и на наше, сада већ вишегодишње, партнерство као покровитељ фестивала, али и верна публика. Времешан по броју до сада одржаних издања, Битеф је у срцу и души и даље млад, врцав, неуморан и помало луд, у сталној потрази за другачијим, иновативнијим садржајима и формама”, изјавила је Тамара Симовић, специјалисткиња за интерне комуникације и друштвено одговорно пословање у компанији Ерсте Банк Србија. „Свако Битефово издање отвара нова питања, неко ново виђење и другачију перспективу. Чини нам се да у свету који се брзо мења, у светлу политичких, социјалних и економских конфликата, тензија и разлика, Битеф, као неки светионик, представља ретку константу која осветљава, надахњује и обогаћује српски позоришни пејзаж и на томе му хвала.”

Тамара Симовић и Душан Лалић, Фото: Тања Дробњак
Тамара Симовић и Душан Лалић, Фото: Тања Дробњак

Душан Лалић, придружени члан Извршног одбора компаније Generali Osiguranje Srbija, казао је да је изузетно поносан што је поменута компанија и ове године партнер Битефа. „Тема 58. Битефа Лепота (не)ће спасити свет, посебно нас инспирише јер верујемо да улагање у културу, неговање и подстицање уметности могу учинити свет и живот бољим, племенитијим и лепшим местом за све нас. Зато као компанија увек бирамо да подржимо овако важну манифестацију попут Битефа, који својим пажљиво одабраним програмом доприноси развоју друштва”, додао је Лалић.

И ове године Битеф наставља са еколошким праксама кроз сарадњу са иницијативом Свака лименка се рачуна. На конференцији је представљен уметнички рад од рециклираних лименки које је прикупио Битефов тим, са мотивима овогодишњег визуелног идентитета фестивала. Током трајања фестивала овај рад биће изложен и у позориштима где се изводе представе из главног програма.

Фото: Тања Дробњак
Фото: Тања Дробњак

Покровитељи фестивала су Секретаријат за културу Града Београда и Министарство културе Републике Србије. Генерални спонзор 58. Битефа је 1664 Blanc, који је препознао значај фестивала као културне манифестације и доприноси њеном успеху. Традиционално, подршку фестивалу пружили су и Гете институт, Француски институт и Делегација Европске уније. Партнер и пријатељ Битефа је и New Ideas New Moment, креативна агенција фестивала. Партнери фестивала и ове године су Generali osiguranje Srbija, Ерсте Банк а.д. Нови Сад, као и Coca-Cola HBC Srbija.