Hekuba, ne Hekuba

O selekciji

Hekuba, ne Hekuba predstava je čuvenog francuskog pozorišta Komedi fransez iz Pariza, koje će se ovom prilikom prvi put predstaviti Bitefovoj publici, u režiji istaknutog portugalskog umetnika Tijaga Rodrigeša, koji je odnedavno umetnički vođa prestižnog pozorišnog festivala u Avinjonu. Rodrigešov umetnički rad odlikuje često reinterpretiranje klasika i kombinovanje fikcije sa istinitim pričama, koje je duboko ukorenjeno u ideji pisanja za glumce i sa njima i/ili sa publikom, čime on traga za poetskom transformacijom stvarnosti pomoću pozorišnih sredstava. U svom najnovijem radu, Hekuba, ne Hekuba, čija je svetska premijera nedavno bila na Avinjonskom festivalu, Rodrigeš takođe poseže za pomenutim strategijama i kao polaznu tačku svog rada uzima mit o Hekubi i njenoj deci, koju je izgubila u Trojanskom ratu, koristeći, takođe, Euripidove tragedije Trojanke i Hekuba. Međutim, Rodrigeš proširuje ovaj kontekst savremenom istinitom pričom o specijalizovanoj ustanovi za decu sa autizmom u Ženevi i majci koja, u želji da zaštiti svoje dete, tuži tu instituciju nakon što je u javnost izašla priča o zlostavljanju štićenika. Istražujući univerzalne teme patnje, pravde i majčinske ljubavi, ova predstava postavlja pitanje da li svet u kome deca ovako i ovoliko stradaju uopšte zaslužuje da bude spasen?

O predstavi

Za svoju prvu saradnju sa ansamblom pozorišta Komedi fransez, Tijago Rodrigeš bira priču o Hekubi. Kao i inače u svojim predstavama, on putem direktnog obraćanja publici prepliće vanvremenske dileme drevne Trojanke sa pitanjima sa kojima se suočava savremena žena, glumica i majka, pritisnuta sličnim mukama. Tijago Rodrigeš često kaže da ne piše predstave za pozorište, već za glumce koji ih oživljavaju. U ovom slučaju, glumica uvežbava Euripidovu Hekubu. Ona igra ulogu Prijamove udovice, koja je u porazu Troje izgubila sve: muža, presto, slobodu i, na njenu najveću žalost, skoro svu svoju decu. Ona je žena koja traži pravdu.

Istovremeno, fiktivna tragedija se bolno prepliće sa intimnom stvarnošću glumice, čiji je sin koji ima autizam bio žrtva zlostavljanja, što ona osuđuje i protiv čega diže glas. Period proba predstave se u jedinstvenoj atmosferi sumraka preklapa sa periodom sudske istrage. U specifičnoj atmosferi sumraka, dva sveta se dotiču na uznemirujući način, između tragedije mita i stvarne tragedije, između pozorišne igre i igre pravde.

O autoru

Tijago Rodrigeš, dramaturg i reditelj, susreo se sa belgijskom kompanijom tgSTAN 1997. godine, dok je još bio student, što je definitivno potvrdilo njegovu privrženost kolektivnom duhu unutar pozorišnog stvaralaštva. Zajedno sa Magdom Bizaro osnovao je trupu Mundo Perfeito 2003. godine u Lisabonu, i od tada realizovao skoro trideset produkcija u preko dvadeset zemalja. To uključuje predstave Antonio i Kleopatra prema Šekspiru 2015, Bovari prema romanu Gistava Flobera, Način na koji ona umire prema Ani Karenjini Lava Tolstoja sa tgSTAN, i Do granica nemogućeg (Dans la mesure de l'impossible), komad koji je napisao na osnovu intervjua sa trideset članova Međunarodnog komiteta Crvenog krsta i Lekara bez granica. Nakon što je vodio Teatro Nacional Dona Maria II u Lisabonu od 2015. do 2021. godine, preuzeo je dužnost direktora Avinjonskog festivala 2023. Tamo je sa velikim uspehom realizovao Čehovljev Višnjik u Cour d’honneur  - dvorištu Papske palate 2022. godine.

Njegov pozorišni opus, napisan na portugalskom i objavljen na francuskom u izdanju Les Solitaires Intempestifs, preveden je na 9 jezika (francuski, španski, holandski, estonski, italijanski, rumunski, nemački, arapski i korejski).

Iz kritika

Preplitanje života, pozorišta i pozorišta unutar pozorišta ovde je suptilno i nenametljivo, nalik na duge, crne i svedene kostime koje glumci nose. Priča o Nađi prožeta je samim životom, jer je Tijago Rodrigeš inspiraciju našao u istinitom događaju koji je pre nekoliko godina izazvao veliki skandal u Švajcarskoj. Kako Nađa sve intenzivnije preuzima ulogu Hekube, proživljavajući svoju ličnu tragediju? Na koji način joj Hekuba, koja se ne povlači pred ubicama svoje dece, daje snagu da izdrži sopstvenu borbu? Predstava Tijaga Rodrigeša predstavlja snažan omaž pozorištu, njegovoj bogatoj istoriji i drevnim mitovima, koji su i dalje ključni i oslobađajući za sve one koji žele da ih istraže.

Fabijen Darž, Mond

Povezane aktuelnosti