Pažnja svetske javnosti ovih dana usmerena je ka Francuskoj, gde se otvaraju 33. Letnje Olimpijske igre, ali je Francuska glavna tema i u pozorišnom svetu, zahvaljujući upravo završenom, prestižnom festivalu u Avinjonu. Na njemu je svetsku premijeru imala predstava „Hekuba, ne Hekuba“, autorski komad istaknutog portugalskog umetnika Tijaga Rodrigeša, koji je odnedavno i umetnički vođa pomenutog festivala.
Zahvaljujući generalnom sponzorstvu kompanije 1664 Blanc, kao i dugogodišnjoj saradnji Bitefa i Francuskog instituta, domaća publika biće u prilici da ove jeseni predstavu „Hekuba, ne Hekuba“ gleda i u Narodnom pozorištu u Beogradu!
Rodrigešov umetnički rad odlikuje često reinterpretiranje klasika i kombinovanje fikcije sa istinitim pričama, koje je duboko ukorenjeno u ideji pisanja za glumce i sa njima i/ili sa publikom, čime on traga za poetskom transformacijom stvarnosti pomoću pozorišnih sredstava. Za pomenutim strategijama poseže i ovog puta i kao polaznu tačku svog rada uzima mit o Hekubi i njenoj deci, koju je izgubila u Trojanskom ratu, koristeći, takođe, Euripidove tragedije „Trojanke“ i „Hekuba“.
Međutim, Rodrigeš proširuje ovaj kontekst savremenom istinitom pričom o specijalizovanoj ustanovi za decu sa autizmom u Ženevi i majci koja, u želji da zaštiti svoje dete, tuži tu instituciju nakon što je u javnost izašla priča o zlostavljanju štićenika. Istražujući univerzalne teme patnje, pravde i majčinske ljubavi, ova predstava postavlja pitanje da li svet u kome deca ovako i ovoliko stradaju uopšte zaslužuje da bude spasen?
Nakon premijere u Avinjonu, francuski Figaro zabeležio je kako je Rodrigeš uspešno konstruisao ovu nesvakidašnju dvostruku priču, nazivajući predstavu vrhunskom umetnošću. Njujork tajms navodi kako reditelj i ovog puta znalački usmerava publiku ka empatiji koja se razvija prema glavnim, ali i brojnim sporednim, izuzetno složenim junacima.
Ovdašnja pozorišna publika ovog septembra imaće prvi put priliku da gleda Komedi fransez u našem regionu, a ovo će ujedno biti i prvi put da se publici festivala predstavlja Tijago Rodrigeš.
Bitefovom timu posebno je drago da se ova vekovima stara pozorišna institucija predstavlja srpskoj publici baš u godini kada obeležavamo 100 godina od rođenja Mire Trailović. Upravo je njena neostvarena želja bila da dovede Komedi fransez u Srbiju.
Pored toga, ponosni smo što je ove godine 1664 Blanc generalni sponzor festivala. Čuvena francuska kompanija prvo pivo proizvela je sredinom XVII veka, samo desetak godina pre nego što je osnovan Komedi fransez. Zbog toga će ove godine Bitef biti pravo mesto za upoznavanje sa najboljim od francuske tradicije - od vrhunske pozorišne umetnosti do vrhunskog umeća pravljenja premium piva!
Na tom tragu, prvo gostovanje trupe Komedi fransez u Srbiji rezultat je dugogodišnje saradnje Bitefa i Francuskog instituta u Srbiji, čiji ataše za kulturu Karolin Sota tvrdi kako se institut raduje gostovanju ove predstave u Beogradu iz više razloga, od kojih je prvi - izuzetnost.
„Komedi fransez, koja je osnovana 1680. godine, najstarija je pozorišna kuća u Francuskoj sa stalnim ansamblom. Pozorišni festival u Avinjonu, koji je 1947. godine osnovao Žan Vilar, jedan je od najznačajnijih i najnaprednijih festivala savremenog pozorišta na svetu. Srpska publika imaće prvi put priliku da se upozna sa radom Tijaga Rodrigeša u izvedbi trupe Komedi fransez“, objasnila je Sota u izjavi koju u celosti možete da pročitate ovde.
Kao drugi razlog, ona je navela hrabrost po kojoj je prepoznat Rodrigeš, ali i Bitef: „Poznat po svojoj zahtevnosti kada je umetnički nivo programa u pitanju, Bitef je još jednom potvrdio tradiciju saradnje sa Francuskim institutom u Srbiji. Umetnički tim Bitefa poklonio je poverenje predstavi pre nego što je premijerno izvedena, znajući da nosi snažnu poruku o ljudskosti i društvu u kom danas živimo.“
Na kraju, kao treći razlog, Sota navodi susrete, jer se krajem sedmice očekuje izvođenje predstave na čuvenom festivalu u Atini, a nakon Bitefa najavljena su i gostovanja u Ljubljani, Bukureštu i Istanbulu.
„Ova regionalna dimenzija nam je utoliko draža što Francuski institut kroz program Teatroskop podržava saradnju između jugoistočne evrope i Francuske u oblasti scenskih umetnosti. Tako će predstava u Beogradu biti dobar okvir da u vidu konferencija i okruglih stolova bude predstavljen rad Komedi fransez i Pozorišnog festivala u Avinjonu, kao i za organizovanje stručnih susreta u perspektivi dugoročne saradnje između Francuske i Srbije u oblasti pozorišta“, zaključila je Sota.
Pedeset osmi Bitef biće održan od 25. septembra do 4. oktobra pod sloganom „Lepota (ne)će spasiti svet”. Beogradskoj publici u glavnom programu predstaviće se čak deset produkcija koje stižu iz Nemačke, Francuske, Švajcarske, Bolivije, Brazila, Holandije, Belgije, Slovenije, Hrvatske i Srbije.
Pokrovitelji festivala su Sekretarijat za kulturu Grada Beograda i Ministarstvo kulture Republike Srbije. Generalni sponzor 58. Bitefa je 1664 Blanc. Tradicionalno, podršku festivalu pružili su i Gete Institut, Francuski institut i Delegacija Evropske unije. Partner i prijatelj Bitefa je i New Moment New Ideas Company, kreativna agencija festivala. Partneri festivala i ove godine su Generali osiguranje Srbija, Erste Bank a.d. Novi Sad, kao i Coca-Cola Hellenic Srbija.