Хекуба, не Хекуба (Christophe Raynaud de Lage – Festival d’Avignon – coll. Comédie-Française)
Хекуба, не Хекуба (Christophe Raynaud de Lage – Festival d’Avignon – coll. Comédie-Française)

Пажња светске јавности ових дана усмерена је ка Француској, где се отварају 33. Летње Олимпијске игре, али је Француска главна тема и у позоришном свету, захваљујући управо завршеном, престижном фестивалу у Авињону. На њему је светску премијеру имала представа „Хекуба, не Хекуба“, ауторски комад истакнутог португалског уметника Тијага Родригеша, који је однедавно и уметнички вођа поменутог фестивала.

Захваљујући генералном спонзорству компаније 1664 Бланц, као и дугогодишњој сарадњи Битефа и Француског института, домаћа публика биће у прилици да ове јесени представу „Хекуба, не Хекуба“ гледа и у Народном позоришту у Београду!

Хекуба, не Хекуба (Christophe Raynaud de Lage – Festival d’Avignon – coll. Comédie-Française)
Хекуба, не Хекуба (Christophe Raynaud de Lage – Festival d’Avignon – coll. Comédie-Française)

Родригешов уметнички рад одликује често реинтерпретирање класика и комбиновање фикције са истинитим причама, које је дубоко укорењено у идеји писања за глумце и са њима и/или са публиком, чиме он трага за поетском трансформацијом стварности помоћу позоришних средстава. За поменутим стратегијама посеже и овог пута и као полазну тачку свог рада узима мит о Хекуби и њеној деци, коју је изгубила у Тројанском рату, користећи, такође, Еурипидове трагедије „Тројанке“ и „Хекуба“.

Међутим, Родригеш проширује овај контекст савременом истинитом причом о специјализованој установи за децу са аутизмом у Женеви и мајци која, у жељи да заштити своје дете, тужи ту институцију након што је у јавност изашла прича о злостављању штићеника. Истражујући универзалне теме патње, правде и мајчинске љубави, ова представа поставља питање да ли свет у коме деца овако и оволико страдају уопште заслужује да буде спасен?

Тијаго Родригеш (Christophe Raynaud de Lage)
Тијаго Родригеш (Christophe Raynaud de Lage)

Након премијере у Авињону, француски Фигаро забележио је како је Родригеш успешно конструисао ову несвакидашњу двоструку причу, називајући представу врхунском уметношћу. Њујорк тајмс наводи како редитељ и овог пута зналачки усмерава публику ка емпатији која се развија према главним, али и бројним споредним, изузетно сложеним јунацима.

Овдашња позоришна публика овог септембра имаће први пут прилику да гледа Комеди франсез у нашем региону, а ово ће уједно бити и први пут да се публици фестивала представља Тијаго Родригеш. 
Битефовом тиму посебно је драго да се ова вековима стара позоришна институција представља српској публици баш у години када обележавамо 100 година од рођења Мире Траиловић. Управо је њена неостварена жеља била да доведе Комеди франсез у Србију.

Поред тога, поносни смо што је ове године 1664 Бланц генерални спонзор фестивала. Чувена француска компанија прво пиво произвела је средином XВИИ века, само десетак година пре него што је основан Комеди франсез. Због тога ће ове године Битеф бити право место за упознавање са најбољим од француске традиције - од врхунске позоришне уметности до врхунског умећа прављења премиум пива!

Погледајте инсерт из представе „Хекуба, не Хекуба"
Погледајте инсерт из представе „Хекуба, не Хекуба"

На том трагу, прво гостовање трупе Комеди франсез у Србији резултат је дугогодишње сарадње Битефа и Француског института у Србији, чији аташе за културу Каролин Сота тврди како се институт радује гостовању ове представе у Београду из више разлога, од којих је први - изузетност.

„Комеди франсез, која је основана 1680. године, најстарија је позоришна кућа у Француској са сталним ансамблом. Позоришни фестивал у Авињону, који је 1947. године основао Жан Вилар, један је од најзначајнијих и најнапреднијих фестивала савременог позоришта на свету. Српска публика имаће први пут прилику да се упозна са радом Тијага Родригеша у изведби трупе Комеди франсез“, објаснила је Сота у изјави коју у целости можете да прочитате овде

Као други разлог, она је навела храброст по којој је препознат Родригеш, али и Битеф: „Познат по својој захтевности када је уметнички ниво програма у питању, Битеф је још једном потврдио традицију сарадње са Француским институтом у Србији. Уметнички тим Битефа поклонио је поверење представи пре него што је премијерно изведена, знајући да носи снажну поруку о људскости и друштву у ком данас живимо.“

Екипа представе Хекуба, не Хекуба (Jean-Louis Fernandez – coll. Comédie-Française)
Екипа представе Хекуба, не Хекуба (Jean-Louis Fernandez – coll. Comédie-Française)

На крају, као трећи разлог, Сота наводи сусрете, јер се крајем седмице очекује извођење представе на чувеном фестивалу у Атини, а након Битефа најављена су и гостовања у Љубљани, Букурешту и Истанбулу. 

„Ова регионална димензија нам је утолико дража што Француски институт кроз програм Театроскоп подржава сарадњу између југоисточне европе и Француске у области сценских уметности. Тако ће представа у Београду бити добар оквир да у виду конференција и округлих столова буде представљен рад Комеди франсез и Позоришног фестивала у Авињону, као и за организовање стручних сусрета у перспективи дугорочне сарадње између Француске и Србије у области позоришта“, закључила је Сота.

Педесет осми Битеф биће одржан од 25. септембра до 4. октобра под слоганом „Лепота (не)ће спасити свет”. Београдској публици у главном програму представиће се чак десет продукција које стижу из Немачке, Француске, Швајцарске, Боливије, Бразила, Холандије, Белгије, Словеније, Хрватске и Србије.

Покровитељи фестивала су Секретаријат за културу Града Београда и Министарство културе Републике Србије. Генерални спонзор 58. Битефа је 1664 Blanc. Традиционално, подршку фестивалу пружили су и Гете Институт, Француски институт и Делегација Европске уније. Партнер и пријатељ Битефа је и New Moment New Ideas Company, креативна агенција фестивала. Партнери фестивала и ове године су Generali osiguranje Srbija, Erste Bank a.d. Novi Sad, као и Coca-Cola Hellenic Srbija.