this is my truth, tell me yours

О селекцији

this is my truth, tell me yours још једно је од предавања-перформанса у програму овогодишњег фестивала ауторке Јасне Жмак у продукцији Центра за драмску умјетност Загреб (Хрватска) и организација Виа негатива и Место женск из Љубљане (Словенија), које се бави односом према уметничком пољу сопственог стварања - драматургији. Ова анксиозна драматуршкиња, сама на сцени, труди се да савлада сопствени унутарњи немир приповедајући нам храбро и духовито о ситуацији услед које је добила тинитус, али истовремено испитујући теме мизогиније, рада у култури и хомофобије како кроз сопствено ауторско искуство, тако и у ширем контексту извођачких уметности уопште.

О представи

Поздрав,

ја сам Јасна и хтјела бих те позвати на своју представу. То је моја прва ауторска представа и доста сам узбуђена око ње.

Наслов представе је “this is my truth, tell me yours”, што је заправо цитат цитата, али представа нема везе с тим оригиналним цитатима, него је више о неким мојим истинама.

Јер ја иначе радим као списатељица и драматургиња, бавим се тиме већ скоро 15 година, али, искрено, у задње вријеме сам почела размишљати да се желим почети бавити нечим другим. Јер мислим да је умјетност доста сјебана и јер ме умјетност доста сјебала.

Али онда сам направила ову представу, баш о томе како ме умјетност сјебала, и заправо сам схватила да је то више неки love-hate однос између мене и умјетности. И да ми је и даље умјетност често дост ок. (Иако ме и даље често нервира.)

Још неке теме којима се у представи бавим су женски оргазам, мушка мастурбација, умјетничка одговорност и зујање у ушима. Спомињем и Kонстракту, Јана Фабреа, Оливера Фрљића, Xanax, СПИД и Исуса.

Углавном, било би ми драго да дођеш на представу. (Доље је и мало службенији опис који ме продуцентица замолила да напишем.)

Видимо се,

Јасна

 

this is my truth, tell me yours ауторски је пројекат драматуршкиње и списатељице Јасне Жмак у којем се бави својим односом према уметничком пољу преиспитујући властите и туђе ауторске позиције, те одговорност и анксиозност које оне имплицирају. Полазећи од личног  искуства из 2011. године када је, као чланица публике на представи МандићСтрој редитеља Бојана Јаблановца и глумца Марка Мандића, због пуцња сценским пиштољем добила тинитус и хиперакузију, Жмак у овом Жмакстроју истражује начине на које уметност обликује стварност коју живимо. Иако наизглед неповезане, теме тинитуса и патријархата постају централне окоснице ове представе, која оперише на граници stand-up наступа и изведбеног предавања. Стајући први пут на сцену у улози извођачице, Жмак се бави питањима истинитости и репрезентације, партиципативности и одговорности, проводећи нас кроз властита драматуршка и сексуална искуства постављајући притом себи и публици питања о важности и смислу уметничке производње у доба дивљег капитализма.

О ауторки

Јасна Жмак ради као списатељица, драматуршкиња, истраживачица и психодраматичарка, пише текстове за извођење, прозу, есеје и критичке текстове. Доценткиња је на Одсеку драматургије Академије драмске умјетности у Загребу, где је претходно и дипломирала, те где држи  колегијуме о извођачкој драматургији. Докторирала је на Докторском студију књижевности, изведбених студија, културе и филма на Филозофском факултету у Загребу. Објавила је неколико књига, између осталих и Предавање као изведба, изведба као предавање - о производњи знања у умјетности (Leykam International 2019) и Оне ствари - есеји о женској сексуалности (Фрактура 2020). Организовала је и/или била ментор више драматуршких и/или феминистичких и/или психодрамских радионица. Била је председница струковног удружења СПИД - Савез сценариста и писаца изведбених дјела. jasnajasnazmak.net

Из критика

„Изведба укључује модусе монодраме, изведбеног предавања и стојеће комедије, а читавим трајањем Жмак не крије него прстима прелази преко драматуршких шавова; утјеловљује и изводи рањивост, отвара теме динамика моћи на свим разинама казалишног механизма, дотичући се експлицитног и имплицитног пристанка, ауторства и власништва над властитом причом, родних улога и њихових проширења у јавној и приватној сфери, хипер-не/видљивости женске сексуалности и ауто-сексуалности. [...] Антиелитистички приступ који Жмак култивира у свим аспектима свога рада значајан је као поражавајуће ријетка естетска-и-политичка одлука отварања умјетничке и око-умјетничке ангажиране праксе погледима онкрај посвећеног стручно-професионалног унутарњег круга.“

Ана Фазекаш, Новости