U susret ovogodišnjem Bitefu, čiji je generalni sponzor 1664 Blanc, danas je održano drugo druženje sa predstavnicima medijima u opuštenoj atmosferi na terasi CoffeeBean kafeterije u Beogradu. Ovom prilikom umetnički direktor festivala Nikita Milivojević predstavio je međunarodni žiri 58. Bitefa, kojim će predsedavati pomenuta Marin Man.
Pored nje, festivalski žiri činiće glumice Jelena Stupljanin i Tihana Lazović, dramaturg i pisac Dimitrije Kokanov, kao i novinarka i kritičarka Nataša Tripni. Oni će odlučivati o tome koja će od deset predstava iz glavnog programa dobiti neku od nagrada festivala - Gran pri „Mira Trailović“ i Specijalnu nagradu „Jovan Ćirilov“.
Uz navedene predstave, publiku Bitefa i ove godine očekuje zanimljiv i raznovrstan prateći program. Kako je najavio Milivojević, ove godine Bitef Polifonija prirediće jubilarno, 25. izdanje u trajanju od 1. do 3. oktobra. Dvanaesta po redu Cirkobalkana biće održana već od 19. pa sve do 28. septembra u Luci Beograd. I ovog puta Susreti sa autorima omogućiće publici festivals da razmeni iskustva i utiske sa autorima predstava koji na Bitef stižu iz celog sveta. Teorijska fešta, platforma koju uređuje prof. dr Ana Vujanović, biće održana 27. i 28. septembra, a obuhvatiće dva predavanja poznatih svetskih profesorki - Nikita Davan preispitaće ulogu koju umetnost treba da ima suočena sa rastućim društvenim nepravdama, dok će se Marija do Mar Kastro Varela baviti novim tumačenjima i razumevanjima krhkosti i nesigurnosti.
Boje Bitefa brišu granice
Direktor Bitefa Miloš Latinović podsetio je na to da su neka od najuspešnijih gostovanja na Bitefu rezultat odlične saradnje sa inostranim kulturnim centrima koji postoje u Beogradu. Tako saradnja sa Gete institutom i Francuskim institutom traje već decenijama.
Na tom tragu ovogodišnji Bitef otvoriće plesna predstava „Mekšanje” Dens on ansambla iz Berlina, realizovana u koprodukciji fondacije Onasis Stegi iz Grčke i Nacionalnog koreografskog centra Rilije-la-Pap iz Francuske.
„U ovom izvođenju nastupa 11 plesačica i plesača koji su stariji od 40 godina”, izjavio je direktor Gete instituta dr Kristof Feldhus. „Komad svesno otvara pitanje šta znači sazrevati kao umetnica ili umetnik: Na koji način se telo menja, koje to promene unosi u nastup, na koji način se menja držanje ili stav, kako u direktnom tako i u prenesenom značenju. Mekšanje takođe postavlja pitanje i da li umetnica ili umetnik sa godinama mekšaju?”
Umetnički direktor Bitefa Nikita Milivojević skrenuo je pažnju na već najavljeno veliko gostovanje slavne, vekovima stare francuske kompanije Komedi Fransez sa predstavom „Hekuba, ne Hekuba”. Iako je ranije bilo najavljeno da će se ova pozorišna kuća prvi put predstaviti beogradskoj publici upravo na Bitefu, tokom letnjih priprema i temeljnog istraživanja festivalskog tima utvrđeno je da Komedi Fransez gostuje prvi put na Bitefu, ali ne i u regionu.
„Utvrdili smo da je kompanija Komedi Fransez posetila naš grad 1936. godine, u okviru njihove prve turneje Centralnom Evropom, takozvane propagandne turneje”, otkrio je Milivojević i izrazio zahvalnost Službi za istraživačko-dokumentacionu delatnost Narodnog pozorišta u Beogradu, uz čiju je pomoć festival došao do ovog važnog podatka.
Ističući značaj ovogodišnjeg gostovanja pomenute kompanije, ataše za kulturu Francuskog instituta Karolin Sota podsetila je da na to i da je reditelj predstave „Hekuba, ne Hekuba” Tijago Rodrigeš novi direktor Međunarodnog pozorišnog festivala u Avinjonu, jednog od najznačajnijih festivala savremenog pozorišta u svetu.
„Kroz svoje pozorišne komade, ali i kao festivalski selektor, Tijago Rodrigeš neguje evropske vrednosti, u geografskom i kulturnom smislu tog pojma, baveći se interkulturalnim dijalogom i i kulturnom različitošću. Regionalno predstavljanje ovog pozorišnog komada značajan je trenutak i za Teatroskop, regionalni program za podršku razmene u oblasti scenskih umetnosti između aktera jugoistočne Evrope i Francuske, kojim rukovodi Francuski institut”, dodala je Sota, navodeći da je ovim važnim gostovanjem Bitef postao deo ovogodišnjeg programa Ritam francuske kulture.
Zamenica šefa Delegacije EU u Srbiji Plamena Halačeva navela je kako je i ove godine program Bitefa izašao van evropskih granica i to upravo zahvaljujući važnim pozorišnim saradnjama.
„Zahvaljujući koprodukcijama više evropskih partnera, ove godine na Bitefu možemo da gledamo i predstave iz Brazila i Bolivije. To je fantastično i upravo doprinosi tome da Bitef iz godine u godinu ostaje važno mesto susreta vrhunskih evropskih i svetskih umetnika. Za Beograd i čitav region, veliko je priznanje i čast imati ovakav pozorišni festival”, navela je ona. „Evropska unija će nastaviti da podržava kulturu i kulturne aktere iz Srbije. Juče smo svečano otvorili Evropsku kuću u srcu Beograda, koja će biti još jedno mesto našeg susreta. Pozivam vas da posetite Evropsku kuću, pratite dešavanja i sami doprinesete njenom programu i daljem životu.”
Plavo-belo prijateljstvo Bitefa i 1664 Blanc
Generalni sponzor ovogodišnjeg Bitefa je brend 1664 Blanc, koji je ponosan što na ovakav način može da doprinese uspehu festivala.
„Brend 1664 Blanc, poznat po svom sofisticiranom ukusu i vrhunskom kvalitetu, savršeno se uklapa u atmosferu koju Bitef festival pruža. Kao festival posvećen umetnosti i kreativnosti, Bitef je prirodan izbor za našu podršku jer odražava vrednosti koje 1664 Blanc predstavlja - eleganciju, inovaciju i posvećenost izvrsnosti. Radujemo se što ćemo biti deo ovog jedinstvenog događaja i pružiti podršku talentovanim umetnicima i kulturnoj sceni“, izjavila je Jovana Vještica, menadžerka za korporativne poslove kompanije Carlsberg Srbija.
Ulaznice za festival mogu da se kupe onlajn, na festivalskom sajtu, sa popustom od 10%. Po redovnim cenama ulaznice mogu da se kupe i na blagajni Bitefa, koja je i ove godine otvorena u festivalskom pres centru, na prvom spratu MTS dvorane (Trg Nikole Pašića). Radno vreme blagajne do 24. septembra biće od 11 do 15 časova (svim danima, osim nedeljom), dok će od 25. septembra do 4. oktobra blagajna raditi u istom terminu, radnim danima i vikendom.
Pokrovitelji festivala su Sekretarijat za kulturu Grada Beograda i Ministarstvo kulture Republike Srbije. Generalni sponzor 58. Bitefa je 1664 Blanc, koji je prepoznao značaj festivala kao kulturne manifestacije i doprinosi njenom uspehu. Tradicionalno, podršku festivalu pružili su i Gete Institut, Francuski institut i Delegacija Evropske unije. Partner i prijatelj Bitefa je i New Moment New Ideas Company, kreativna agencija festivala. Partneri festivala i ove godine su Generali osiguranje Srbija, Erste Bank a.d. Novi Sad, kao i Coca-Cola HBC Srbija.