Uprkos velikom uzbuđenju i strepnji usled odgovornosti koju sam osećala preuzevši moderiranje Susreta sa autorima prošle godine, skupila sam hrabrost da predložim promenu uobičajenog koncepta. Selektori i organizatori pokazali su još veću hrabrost ukazavši mi poverenje da te promene sprovedem. Nakon desetogodišnjeg iskustva u medijaciji i istraživanju ovakvih formata, uvidela sam da je sloboda mišljenja i govora direktno srazmerna slobodi telesnog osećanja. Prethodni koncept, gde su autori na jednoj strani, a publika nasuprot njima, uslovljavao je jednosmernu komunikaciju rezultirajući time da autori deluju didaktički dok se publika zadržava u pasivnoj poziciji. Predlog je bio da do tada uobičajene prostorne odnose reorganizujemo u smeru otvorenijeg, neposrednijeg i intimnijeg poliloga. Naziv programa - Susreti, implicira jednakost višeglasja, pa je izazov ležao u tome kako organizovati prisutna tela na način koji bi svakome pružio priliku da se njen ili njegov glas čuje, ako to želi, a da se istovremeno zadrži mogućnost da neko posmatra i sluša, ako nalazi to udobnijim, te da se ostavi prostor i za predomišljanje. Mala i naizgled ne tako bitna promena, ispostavila se ključnom za kreiranje intimne a podsticajne atmosfere, omogućujući da se među učesnicima Susreta formiraju odnosi poverenja, bliskosti i dobronamernosti u komunikaciji. Ovaj izbor je izvesno morao delovati razočaravajuće na malobrojne učesnike, koji nalaze sigurnost u jasnim i preciznim strukturama, ali s druge strane, uvideli smo i kako je ovaj pristup delovao ohrabrujuće na mnoge kojima je opušteniji odnos dao priliku da se lično obrate jedni drugima, bez bojazni da će njihovo istupanje biti ocenjivano. Sećanje, jedini trag koji ostaje nakon predstave, sada obuhvata i razgovor o njoj, kome, zahvaljujući i otkrivanju slojeva individualnih iskustava i interpretativnih procesa, takođe ne nedostaje performativnosti. Tako smo postigli da se zajednica publike i umetnika stvara na prirodan, organski način, koji teži transformativnim procesima za sve učesnike, što je uostalom u srži ideje pozorišnog iskustva. U tom smeru ćemo nastaviti i ove godine. Dobro došli na Susrete!
Ana Pinter, moderatorka Susreta sa autorima
Ana Pinter je pozorišna rediteljka, istraživačica i dramska i pozorišna pedagoškinja iz Beograda i deluje u okvirima umetničke grupe Tri groša. Ana razvija eksperimentalne, multidisciplinarne i participativne izvođačke forme, imajući u glavnom fokusu publiku, naročito dečju i mladu publiku, sa kojom razvija jedinstvene metodološke pristupe u neformalnim edukativnim programima Mali pozorišni eksperti i Mladi pozorišni eksperti. Sa Bitef festivalom sarađuje još od studentskih dana, a od 2023. godine učestvuje kao moderatorka programa Susreti sa autorima. Od početka svog profesionalnog angažmana, Ana se zalaže za otvorenu, slobodnu i solidarnu nezavisnu scenu, sarađujući sa velikim brojem pojedinaca i organizacija iz zemlje i inostranstva.