Сексуално васпитање II: Борба (Фото: Нада Жганк)
Сексуално васпитање II: Борба (Фото: Нада Жганк)

Педесет осмо издање фестивала, чији је генерални спонзор 1664 Blanc, одржава се под слоганом „Лепота (не)ће спасити свет”. Са неколико регионалних и две домаће продукције у главном програму, гласови региона храбро ће преиспитати све оно што смо научили када су у питању сексуално образовање, родне перспективе, идентитетска обележја, као и наш однос према природи.

Једно од три предавања-перформанса који представљају посебну целину у оквиру главног програма фестивала јесте „Сексуално васпитање II: Борба” младе словеначке редитељке Тјаше Чрнигој у копродукцији Нове Поште (Словенско младинско гледалишче, Маска Љубљана) и Места Женск. Ово предавање-перформанс бави се темом борбе за репродуктивна права у послератној Југославији, истовремено нас информишући о данашњем контексту који дефинише ову тему.

Две извођачице нас на убедљив, оснажујући и често духовит начин воде кроз узбудљиву историју ове борбе и њене предводнице у Словенији - Виде Томшич, учеснице Народноослободилачке борбе, народне хероине, председнице Народне скупштине Републике Словеније, председнице АФЖ-а, револуционарке и феминисткиње, једне од најзаслужнијих жена за то што је Југославија баштинила прогресивне праксе у погледу репродуктивних права која данас, чак и у номинално најпрогресивнијим деловима света, иако су давно изборена, нажалост нису гарантована.

this is my truth, tell me yours (Фото: Нада Жганк)
this is my truth, tell me yours (Фото: Нада Жганк)

„this is my truth, tell me yours” још једно је од предавања-перформанса у програму овогодишњег фестивала, иза ког стоје Центар за драмску умјетност Загреб (Хрватска) и организација Виа негатива и Место женск из Љубљане (Словенија). Ауторка Јасна Жмак бави се односом према уметничком пољу сопственог стварања - драматургији.

Ова анксиозна драматуршкиња, сама на сцени, труди се да савлада сопствени унутарњи немир приповедајући нам са сцене храбро и духовито о позоришном процесу из ког је добила тинитус, али истовремено испитујући теме мизогиније, рада у култури и хомофобије како кроз сопствено ауторско искуство, тако и у ширем контексту извођачких уметности уопште.

Јасна Жмак извешће представу „this is my truth, tell me yours” у два термина - 30. септембра и 1. октобра са почетком у 18 часова - на сцени Битеф театра.

Правићемо нешто о рату, роду и слободи, зваће се: Шта би рекла Челси мени (Фото: Никола Гудовић)
Правићемо нешто о рату, роду и слободи, зваће се: Шта би рекла Челси мени (Фото: Никола Гудовић)

Овогодишњи програм Битефа чине и две домаће продукције, од којих је једна „Правићемо нешто о рату, роду и слободи, зваће се: Шта би рекла Челси мени” аутора и извођача Ирене Ристић и Ђорђа Живадиновића Гргура. У питању је још један од радова који на овогодишњем фестивалу у фокус стављају формат предавање-перформанс, али који одлази даље од тога јер истовремено представља својеврсни позоришни претрес инспирисан америчком узбуњивачицом Челси Менинг, трансродном женом и бившом обавештајком америчке војске.

Додатна занимљивост овог претреса јесте и сарадња са студентима архитектуре који су, заједно са ауторима, промишљали изглед простора у којима се Менинг налазила у кључним тренуцима свог подухвата узбуњивања о ратним злочинима америчке војске. Осим тога, специфичност овог извођења лежи у томе што се публика опредељује између тога да буде посматрач иза сцене (понекад и дословно иза завесе) и тога да активно учествује у претресу и тиме, у некој врсти коауторства, својим увидима, деловањем и промишљањима доприноси развоју ове узбудљиве и важне приче.

„Правићемо нешто о рату, роду и слободи, зваће се: Шта би рекла Челси мени” на програму Битефа биће 28. и 29. септембра у терминима од 17 и 20 часова, а изводиће се у Галерији Подроом Културног центра Београда.

Будућност (Фото: Драгана Удовичић)
Будућност (Фото: Драгана Удовичић)

Представа „Будућност” Жиге Дивјака у копродукцији Београдског драмског позоришта и Местног гледалишча љубљанског још једна је домаћа продукција у овогодишњем главном програму фестивала. Словеначки редитељ, ког је публика 56. Битефа упознала представом „Кризе”, наставља да истражује дистопијске визије света својствене његовој ауторској поетици, али овог пута померајући фокус са антропоцентричне перспективе на нељудска искуства.

Ова готово невербална представа упечатљиве естетике прича причу о сусрету птица са отпадом који људи остављају за собом. Дивјак истражује деструктивне утицаје капитализма и конзумеризма на природни свет, креирајући дирљиву представу која нас подстиче на хитно преиспитивање сопственог односа према природи.

Представа „Будућност” биће изведена на Сцени „Оливера и Раде Марковић“ Београдског драмског позоришта 30. септембра, са почетком у 20 часова.

Покровитељи фестивала су Секретаријат за културу Града Београда и Министарство културе Републике Србије. Генерални спонзор 58. Битефа је 1664 Blanc, који је препознао значај фестивала као културне манифестације и доприноси њеном успеху. Традиционално, подршку фестивалу пружили су и Гете Институт, Француски институт и Делегација Европске уније. Партнер и пријатељ Битефа је и New Moment New Ideas Company, креативна агенција фестивала. Партнери фестивала и ове године су Generali osiguranje Srbija, Erste Bank a.d. Novi Sad, као и Coca-Cola Hellenic Srbija.