Фото: Christophe Raynaud de Lage
Фото: Christophe Raynaud de Lage

Педесет осми Битеф, чији је генерални спонзор 1664 Blanc, биће одржан од 25. септембра до 4. октобра под слоганом „Лепота (не)ће спасити свет”. Београдској публици у главном програму представиће се чак десет продукција које стижу из Немачке, Француске, Швајцарске, Боливије, Бразила, Холандије, Белгије, Словеније, Хрватске и Србије.

Каролина Бјанки је бразилска позоришна ауторка која живи и ради у Амстердаму, а пажњу целог света привукла је у јулу прошле године, премијером првог поглавља поменуте трилогије на престижном фестивалу у Авињону. Овај интригантан рад се од тада нашао на свим водећим европским и светским фестивалима, чиме је Бјанки постала једно од најважнијих нових имена у свету извођачких уметности.

Фото: Christophe Raynaud de Lage
Фото: Christophe Raynaud de Lage

Највредније, а уједно и најузбудљивије у овом раду јесте ауторкин радикалан приступ теми сексуалног насиља. Полазећи од приче о силовању кроз призму историје уметности - од сликарства, па све до перформанса, Бјанки одлази још даље, проширујући овај контекст сопственим искуством сексуалног насиља и стављајући себе као извођачицу у екстремне околности узимања ГХБ-а (популарна супстанца која се користи за физичко онеспособљавање жртве пре напада) на сцени како би реконструисала ситуацију када је истом дрогом била омамљена у једном изласку.

„Ово предавање-перформанс прерашће потом у плесно извођење што представља изузетно промишљен, храбар и аутентичан рад који, осим што истражује тему сексуалног злостављања, телесности и тога шта једно бесвесно тело (у животу или на сцени) може да нам каже, на крају представља и својеврсни уметнички манифест о преживљавању трауме”, наводи селекторски тим Битефа.

Фото: Christophe Raynaud de Lage
Фото: Christophe Raynaud de Lage

Након премијере у Авињону у јулу прошле године, The Stage бележи како је хваљени комад Каролине Бјанки засигурно био најконтроверзнији догађај фестивала о ком су сви причали, да су поједини у публици били видно забринути, а други чак напуштали извођење пре самог краја.

„Без сумње, представа Каролине Бјанки заслужује да се уврсти у знаменитости историје Фестивала у Авињону и да остави неизбрисив траг у сећању публике”, навео је Le Monde у критици представе.

„Како се представа одвија, лепа и застрашујућа, Бјанки бива не само жртва да би се прича дочарала већ и физички симбол терета њеног истраживања”, навео је The Guardian, додајући како су можда „близина смрти у комаду, смелост и ризик представе, оно што ствара тако врхунски осећај животности”.

Погледајте трејлер за представу
Погледајте трејлер за представу

Представа је убрзо освојила бројне награде, међу којима је и Награда Синдиката француске критике за најбољу инострану премијеру у позоришној сезони 2023/2024, а Бјанки и трупа Кара де Кавало кренули су на велику турнеју у оквиру које долазе и на овогодишњи Битеф. „Трилогија Снага кучке - И поглавље: Невеста и Лаку ноћ, Пепељуго” биће изведена 3. и 4. октобра у Позоришту на Теразијама.

Покровитељи фестивала су Секретаријат за културу Града Београда и Министарство културе Републике Србије. Генерални спонзор 58. Битефа је 1664 Blanc, који је препознао значај фестивала као културне манифестације и доприноси њеном успеху. Традиционално, подршку фестивалу пружили су и Гете Институт, Француски институт и Делегација Европске уније. Партнер и пријатељ Битефа је и New Moment New Ideas Company, креативна агенција фестивала. Партнери фестивала и ове године су Generali osiguranje Srbija, Erste Bank a.d. Novi Sad, као и Coca-Cola Hellenic Srbija.