pogledaj video
pogledaj video

Libreto možete preuzeti kao pdf na kraju ove strane

O selekciji

Litvanska predstava Sunce i more, autorki Rugile Barzžukaite, Vaive Grainite i Line Lapelite, opera je smeštena na plaži, u pesku, gde ljudi, koje bismo tipično sreli u ovakvom javnom prostoru (od sredovečnih parova sa decom, preko starih ljudi, pa sve do dece i mladih), kroz pevanje o naizgled nebitnim i svakodnevnim stvarima, zapravo tretiraju problem klimatske krize i ekoloških katastrofa u bujajućem kapitalizmu. Nagrađena Zlatnim lavom na 58. Venecijanskom bijenalu, opera-performans Sunce i more nas suptilnošću libreta podseća na malograđansku apatiju koju sa sobom nose oni koji imaju privilegiju odmora.

O predstavi

Uz pomoć nekoliko tona peska kojim transformišu svako mesto u živahnu plažu, likovi koji se sunčaju nude niz zavodljivih harmonija i melodičnih priča koje klize između svakodnevnog, zlokobnog i nadrealnog. Iz opsežnog narativa o njihovim životima proizilazi prodorno istraživanje klimatskih promena, koje baca svetlo na složen odnos između ljudi i planete koju nastanjujemo. Komad izvodi trinaest vokala koji su okruženi članovima lokalne zajednice.

Iz ptičje perspektive, sa mezanina nad binom, publika gleda okupljene likove koji se pojavljuju kao tipična grupa turista različitog uzrasta, iz različitih sfera života, odevenih  u šarene kupaće kostime. Posmatrajući ovaj tableau vivant  od krvi i mesa iz perspektive sunca, publika uviđa krhkost ljudske pozicije.

Svetska premijera opere-performansa održana je na 58. izložbi savremene umetnosti - La Biennale di Venezia, gde je nagrađena Zlatnim lavom za najbolje nacionalno učešće.

Sunce i more je predstavljen na festivalima i u institucijama kao što su BAM Bruklinska muzička akademija (Njujork), Muzej Hamer, MOCA i CAP UCLA (Los Anđeles), Teatro Argentina (Rim), E-Werk (Lukenvalde), LIFT, Serpentine i We Are Lewisham (London), Helsinški festival (Helsinki), Festival u Sidneju i Međunarodni festival Santiago a Mil (Santjago de Čile).

O autorkama

RUGILE BARZŽUKAITE (1983) radi kao filmska i pozorišna rediteljka i vizuelna umetnica sa sedištem u Vilnjusu. U svojoj kreativnoj praksi, Barzžukaite istražuje jaz između objektivne i zamišljene stvarnosti, dok na razigran način dovodi u pitanje antropocentrični način razmišljanja. Njen nedavni dugometražni dokumentarni film-esej Acid Forest, nagrađen, između ostalog, na Međunarodnom filmskom festivalu u Lokarnu, bio je prikazan u Nacionalnoj galeriji umetnosti u Vašingtonu, Linkoln centru u Njujorku, na festivalu Američkog filmskog instituta u Los Anđelesu i na mnogim drugim događajima i mestima posvećenim filmu i savremenoj umetnosti. Sunce i more je njena najnovija saradnja u oblasti performansa.

VAIVA GRAINITE (1984), sa sedištem u Litvaniji, piše tekstove koji dotiču razne žanrove, interdisciplinarna pozorišna dela i publikacije. Kao spisateljica, dramaturškinja i pesnikinja, ona deluje iz pozicije antropologa-posmatrača: u njenom poetskom tumačenju, svakodnevna društvena pitanja poprimaju paradoksalnu i defamilijarizovanu prirodu. Njena knjiga eseja Beijing Diaries (2012) i zbirka poezije Gorilla’s Archives (2019) nominovane su za knjigu godine i uvrštene u glavnih dvanaest lista najkreativnijih knjiga u Litvaniji. Dela su joj prevedena na desetak jezika. Njen dvojezični, međužanrovski roman Roses and Potatoes (2022) na razigran i fantazmagoričan način dekonstruiše stereotipni koncept sreće ugrađen u savremenu kulturu.

LINA LAPELITE (1984, Litvanija) bavi se umetnošću zasnovanoj na performansu, koja se u srži oslanja na muziku i koketira sa pop kulturom, rodnim stereotipima i nostalgijom. U njenim radovima često učestvuju i profesionalni i neprofesionalni izvođači u činu pevanja, koji poprima formu kolektivnog i afektivnog događaja što dovodi u pitanje ranjivost i ućutkivanje. Imala je samostalne nastupe u FRAC-u, Nant; Lafayette Anticipations, Pariz; Rupert, Vilnus. Njeni radovi su bili izloženi ili izvedeni na 13. bijenalu u Kaunasu, Haus der Kunst, Minhen; Kunstenfestivaldesarts, Brisel; Tai Kwun, Hong Kong; Glasgow International; Bijenale u Rigi - RIBOCA2; Litvanski paviljon na 58. Venecijanskom bijenalu; Fondacija Cartier, Pariz; CCA Ujazdowski, Varšava; Baltičko trijenale 13, Talin; Moderna Museet, Malme; FIAC, Pariz; Hayward touring show, Ujedinjeno kraljevstvo; Serpentine, London.

LUCIJA PJETROJUSTI je na čelu odeljenja za ekologiju u galeriji Serpentine, London. Kao kustoskinja, Pjetrojusti radi na razmeđi umetnosti, ekologije i sistema, često van izložbenog prostora. Bila je osnivač projekta opšte ekologije galerije Serpentine (od 2018) i kustoskinja Sunca i mora (Litvanski paviljon, Venecijansko bijenale 2019. i turneja 2019-2024), 8. bijenala Gherdeïna (sa Filipom Ramos), Back to Earth (Serpentine 2020, u toku) i The Shape of a Circle in the Mind of a Fish (takođe sa Filipom Ramos). U najnovije publikacije spadaju More-than-Human (sa Andreom Žakom i Marinom Otero Verzije) i Microhabitable (sa Fernandom Garsija-Dorijem).

Izvodi iz kritika

„Retko kada je ekološka poruka bila tako suptilno, duhovito, rečito preneta u umetničkom delu.“
Igor Toronji-Lalić, Spektejter

Sunce i more ostaje jedno od najvećih dostignuća u performansu u poslednjih deset godina: cinično, zavodljivo i lukavo, na načine koji se odgonetaju danima ili godinama kasnije. Ovo je nastup zahvaljujući kom se izumiranje vrste čini prijatnim poput savršene pop pesme, a isto toliko i nezaboravnim.“
Džejson Farago, Njujork tajms

 „Lament nad pomračenjem sveta...“
Serl Ejdrijan, Gardijan

 

Povezane aktuelnosti