О селекцији
Рад који флуктуира између жанрова и који затвара овогодишњи фестивал је Трилогија Снага кучке - I поглавље: Невеста и Лаку ноћ, Пепељуго бразилске уметнице Kаролине Бјанки и њене трупе Kара де Kавало из Бразила. Након што је прошле године представљен на Авињонском фестивалу, овај интригантан рад се од тада нашао на свим водећим европским и светским фестивалима, чиме је Бјанки постала једно од најважнијих нових имена у свету извођачких уметности. Највредније, а уједно и најузбудљивије у овом раду јесте ауторкин радикалан приступ теми сексуалног насиља. Полазећи од приче о силовању кроз призму историје уметности - од сликарства, па све до уметности перформанса, Бјанки одлази још даље, проширујући овај контекст сопственим искуством сексуалног насиља и стављајући себе као извођачицу у екстремне околности узимања ГХБ-а (популарна супстанца која се користи за физичко онеспособљавање жртве пре напада) на сцени како би реконструисала ситуацију када је истом дрогом била омамљена у једном изласку. Ово предавање-перформанс прерашће потом у плесно извођење што представља изузетно промишљен, храбар и аутентичан рад који, осим што истражује тему сексуалног злостављања, телесности и тога шта једно бесвесно тело (у животу или на сцени) може да нам каже, на крају представља и својеврсни уметнички манифест о преживљавању трауме.
О представи
У првом поглављу Трилогије Снага кучке, бразилска редитељка и ауторка Каролина Бјанки користи елементе позоришта и перформанса како би испитала да ли уметност може да обликује и подржи наративе о сексуалном насиљу над женама кроз историју.
Откако је почела да је опседа прича о силовању и убиству уметнице која је изводила перформанс на тему вере у људску доброту, Бјанки је почела да тка таписерију сачињену од повести о силовању и фемициду. Таписерија је организована у слојевима који се не уклапају на хармоничан начин, а испреплетана је причама, сликама и ликовима из историје уметности, откривајући комплексности које прожимају приступ овим наративима, где је сећање магловито, а траума је рана која не престаје да производи нове информације.
Заједно са групом Кара де Кавало, ауторка креира путовање у амбис, у рупу усред пустиње, зарањање у чашу Лаку ноћ, Пепељуге - силазак у пакао.
Налазимо се у простору где се садашњост судара са прошлошћу без претходне најаве.
Перформанс се оживљава као покушај да се нађу наговештаји енигме коју је тако тешко именовати, сећања које је толико непотпуно.
Шта раздваја сан од смрти?
Шта се догоди кад неко преживи?
О ауторки
Каролина Бјанки је бразилска позоришна стваратељка, списатељица и извођачица, која од 2020. године живи у Амстердаму. У њеном позоришном раду теорија и пракса су нераздвојиве, а често бира да ради са бројним ансамблима и различитим аспектима хоралности. Њена дела полазе из перспективе кризе како би подстакла расправе о роду, сексуалном насиљу и историји уметности. Њене поставке на сцени спајају разноврсне референце из света књижевности, кинематографије и ликовне уметности, прожете музичким колажима и непрекидним преиспитивањем свега што се представља као неспорна истина. Она је редитељка колектива Кара де Кавало из Сао Паола, са којим је поставила представе: Трилогија Снага кучке (Trilogia Cadela Força) - 2022/25; Величанствени тремор (O Tremor Magnífico) - 2020 и Вук (Lobo). Тренутно ради на Трилогији Снага кучке, чије је прво поглавље премијерно изведено у оквиру Фестивала у Авињону 2023.
I поглавље добило је Награду за најбољу инострану премијеру сезоне 23/24 у Француској коју додељује Синдикат критичара Француске.
*Представа је премијерно приказана 6. јула 2023. на Авињонском фестивалу.
Из критика
„Како се представа одвија, лепа и застрашујућа, Бјанки бива не само жртва да би се прича дочарала већ и физички симбол терета њеног истраживања. Мада комад касније унеколико губи на оштрини, ипак су његов опсег, као и и размере, задивљујући јер нас провлачи кроз пакао и избацује из њега без ичега сувишног и пластичног у презентацији. Можда су близина смрти у комаду, смелост и ризик представе, оно што ствара тако врхунски осећај животности.“
Kејт Вајвер, Гардиан