О селекцији
Једно од три предавања-перформанса који представљају посебну целину у оквиру главног програма фестивала јесте Сексуално васпитање II: Борба младе словеначке редитељке Тјаше Чрнигој у копродукцији Словенског младинског гледалишча, Маске Љубљана и Места женск. Ово предавање-перформанс бави се темом борбе за репродуктивна права у послератној Југославији, истовремено нас информишући о данашњем контексту који дефинише ову тему. Овај рад последњи је од пет делова веће целине низа изведбених предавања заједничког наслова Сексуално васпитање II, а чине га радови Дијагноза, Consentire, Способност, Игре и Борба. Свако од ових пет предавања-перформанса бави се неким сегментом сексуалности: од болних сношаја, питања тога како изгледају сексуалне праксе уз обострани пристанак, преко прича жена са инвалидитетом, њиховог сексуалног сазревања и односа према сопственом телу и сексуалности, теме неконвенционалних сексуалних пракси, па све до Борбе која се бави репродуктивним правима у послератној Југославији, тиме имплицитно утирући пут причи о праву на сексуално задовољство. Две извођачице нас на убедљив, оснажујући и често духовит начин воде кроз узбудљиву историју ове борбе и њене предводнице у Словенији - Виде Томшич, учеснице Народноослободилачке борбе, народне хероине, председнице Народне скупштине Републике Словеније, председнице АФЖ-а, револуционарке и феминисткиње, једне од најзаслужнијих жена за то што је Југославија баштинила прогресивне праксе у погледу репродуктивних права која данас, чак и у номинално најпрогресивнијим деловима света, иако су давно изборена, нажалост нису гарантована.
О представи
Пети и последњи део циклуса предавања-перформанса реконструише борбу за репродуктивна права у Југославији која се само имплицитно дотакла сексуалних права, али је утрла пут могућности да и данас говоримо о сексуалном задовољству. Ова борба сеже у време после Другог светског рата када је такозвана епидемија (уличних) абортуса однела животе многих жена. У то време, абортус је био незаконит и затворски кажњив, а концепт брачног силовања није законски постојао. Користећи биографије Виде Томшич, партизанке и знамените југословенске политичарке, и др Франца Новака - Луке, партизана, истакнутог гинеколога и другог супруга Виде Томшич, уметници описују развој, за то време, једне прогресивне политике: развој идеје планирања породице као људског права и права на сексуално образовање које превазилази биолошку представу о сексуалности и фокусира се на такозване хумане односе међу половима. У време када се друштво поново традиционализује, а политике поново доводе у питање право на безбедан абортус и контрацепцију, идеја да женска тела припадају само њима се не може узети здраво за готово, већ поново постаје нешто за шта се и даље - и поново - мора борити.
О ауторки
Тјаша Чрнигој је позоришна редитељка (АГРФТ) и филозофкиња и књижевна компаративисткиња (Факултет уметности УЛ). Тренутно је на обуци за психодрамску психотерапеуткињу (Словенско друштво за психодраму). Као позоришна редитељка и ауторка ради на институционалној и независној сцени. Последњих година режирала је Гилгаловање (Позориште Глеј, 2018), Сатириконијаду (Момент и АГРФТ, 2018), Смрчуљчицу (СНГ Нова Горица, 2018), Плесни строј БУМ БАМ (Словенско позориште младих и Кино Шишка, 2019), Бакице (Савез удруга Молекула, Колектив Игралке, КУД Трансформатор, 2020) и ВоВ награде (Град жена, 2021). Гилгаловање је уврштено у такмичарски програм фестивала Борштниково пролеће, Бакице су изведене на Младим лавовима и позване на Theatertreffen’s Stuckemarkt фестивал у Берлину. Последњих година радила је и као драматуршкиња и као асистенткиња редитеља и драматуршкиња или ко-драматуршкиња са редитељем Томијем Јанежичем (Седам питања о срећи, ЛГЛ 2020; Beyond Human Pover, Народно позориште Осло, 2021). Била је на резиденцији на Cité Internationale des Arts у Паризу као лауреаткиња Француског института, за шта је добила и стипендију Фонда „Јернеј Шугман“, где је и завршила свој пројекат, трансдисциплинарну лабораторију „Through the Eyes of the Others“. Користи креативан приступ познат као devised theatre, а у последње време се посебно фокусира на документарни театар.
Из критика
„У складу са феминистичким принципом, позоришни наратив непрестано преплиће лично и политичко, подсећајући нас како права која су резултат дуге и упорне борбе наших сестара узимамо здраво за готово. Наше путовање кроз просторе Нове поште, кроз историјско и колективно памћење, кроз искуства претходних генерација жена и кроз нашу личну историју, говори нам о томе како не треба да станемо и будемо задовољни светом у коме тренутно живимо. Све што смо стекли можемо изгубити за трен ока. Зато је потребно присетити се тих времена, али и стећи свест о тренутној ситуацији. У Хрватској, наиме, велика већина гинеколога остварује право на приговор савести, а побачаји се често обављају уз наплату, док се у Словенији може догодити да гинекологија буде искључена из основног здравственог осигурања. Сексуално васпитање II својим форматом подсећа на активистичку улогу позоришта [...], које сматра да функционише углавном у његовој способности да мења друштво кроз естетику. Све нас који смо пратили Сексуално васпитање II до краја сигурно је ова феминистичка школа бар мало променила.“
Ана Лоргер, Sigledal

.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
_20240808_115936.jpg)