Будућност

О селекцији

Представа Будућност Жиге Дивјака у копродукцији Београдског драмског позоришта и Местног гледалишча љубљанског једна је од две домаће продукције у овогодишњем програму. Словеначки редитељ у овом пројекту наставља да истражује дистопијске визије света својствене његовој ауторској поетици, али овог пута померајући фокус са антропоцентричне перспективе на нељудска искуства. Ова готово невербална представа упечатљиве естетике прича причу о сусрету птица са отпадом који људи остављају за собом. Дивјак истражује деструктивне утицаје капитализма и конзумеризма на природни свет, креирајући дирљиву представу која нас подстиче на хитно преиспитивање сопственог односа према природи.

О представи

Људски отпад, видљив и невидљив, путује кроз огромне атмосферске слојеве и широке океанске струје. Раширио се надалеко, све до пупка океана, до усамљеног атола две хиљаде километара удаљеног од најближе цивилизације. Акумулира се и у телу оданог албатроса, који стотинама година и хиљадама километара наоколо скупља храну за своје младе, да би завршио у стомаку младог албатроса.

Милиони и милиони година летења изнад немирне површине мора, небројени албатроси, који су се бринули и трудили да омогуће наставак врсте, долазе у додир са људском генијалношћу, материјом старом мање од сто година - пластиком.

Хемикалије, пластика, жива бића и њихови рођаци, обавезе, односи су комбиновани у сложеној мрежи међусобних утицаја.

Будућност је представа скривена у овој сложеној мрежи међусобних утицаја.

О аутору

Жига Дивјак је један од најутицајнијих младих словеначких редитеља, који се својим ангажованим представама бави најактуелнијим друштвеним темама. На свој друштвени ангажман као студент скренуо је пажњу пројектом Непосредно пре револуције (2013-2015), у којем је пошао од претпоставке да позориште може утицати на друштво и постепено га трансформисати. У том духу и са свежим редитељским приступима створио је бројне истакнуте представе у многим словеначким позориштима. Упркос младости, може се похвалити великим бројем награда. Већ је добио две Борштникове награде за режију: 2017. за продукцију Човек који је посматрао свет (СМГ) и 2021. за продукцију Гејм (СМГ и Маска институт). Представа 6 (СМГ), коју је такође режирао, освојила је 2018. године главну награду фестивала Борштниково сречање за најбољу представу. Жига Дивјак је 2021. године добио Жупанчичеву награду за редитељски рад у последње две године, а на 51. Недељи словеначке драме у Kрању добио је специјалну награду за извођење Гејма, по оцени жирија. Продукције Седам дана (2019) и Уседлине (2022), које су запањујуће прецизне антрополошке студије свакодневице, примљене су са великом љубављу код публике МГЛ-а. Одјекнуле су и његове друге представе: Хлапец Јернеј и његово право у продукцији Цанкарјевог дома Љубљана, Об зори (по Цанкаровим текстовима) и Kонс: Нови доби (по Kосовеловим текстовима) у Прешерновом позоришту Kрањ, као и Плућа Данкана Макмилана у СНГ Драми Љубљана и Врућина у Словенском младинском гледалишчу. Жига Дивјак ће трећи пут сарађивати са МГЛ-ом у сезони 2023/2024.

Из критика

Будућност је увела потребну свежину у наше позориште, доносећи несвакидашњи, допадљив и заводљив, али и ангажован сценски израз. Ова, да тако кажемо, битефовска представа, заузима формално сложено поље извођачких уметности, мешавину пантомиме, перформанса, физичког и плесног театра, филмског језика. (...) Ови призори, као и представа у целини, доносе изазован спој јасног критичког ангажмана, алармантног буђења еколошке свести, потребе за брижљивом негом и опоравком наше измрцварене планете, са дубински промишљеним, фино естетизованим и симболички продорним сценским језиком. Они деликатно откривају да ће нас бахатост и себичност, немар према другим (људским) бићима, одвести у будућност без живота, на гробља индустријског (благо)стања.“

Ана Тасић, Политика