Мекшање

О селекцији

Овогодишњи фестивал свечано ће отворити плесна представа Мекшање Денс он ансамбла из Берлина у копродукцији са Онасис Стеги из Грчке и Националним кореографским центром Рилије-ла-Пап из Француске, а у кореографији грчког уметника Христоса Пападопулоса. Денс он ансамбл већ је учествовао на Битефу кроз сарадњу са кореографом Јаном Мартенсом, а специфичност ове немачке трупе је у томе што је чине плесачи који имају више од четрдесет година старости. У овој сарадњи са Пападопулосом, првој по реду, настаје рад који истиче саму срж овог ансамбла постављајући питање о томе шта значи сазрети? Kако тело мекша и како се мења када сазри? Једанаесторо играча постепено испуњавају чист, бели простор и неприметним премештањима тежишта са једног зглоба на други, уз музику која звучи као рад метронома, а чији је аутор италијанско-грчки композитор Kоти K., истражују могућности људске пажње и концентрације кроз сведени и готово медитативни сценски израз. Једанаест тела синхронизованим минималистичким покретима инспирисаним класичним плесним техникама граде колективне слике, окупљају се у разноликим констелацијама које повремено разбијају да би их опет изградили, све време нам омогућавајући да уживамо у лепоти утканој у пукотине наизглед строго формализованог сценског језика. На крају, мекшање у Мекшању огледа се управо у суптилно спроведеној идеји побуне појединца кроз једва приметна разбијања постављених ограничења. Пападопулос и Денс он ансамбл истражују тренутке који стварају известан немир, али који такође поседују и неку врсту умирујуће моћи, како за тела на сцени, тако и за она у публици.

О представи

Тело које је споља мирно, а изнутра вибрира - кроз које све процесе енергија пролази пре него што избије на површину? Kако се она мења током сазревања тела?

У својој продукцији Мекшање, грчки кореограф Христос Пападопулос остварује своју прву сарадњу са плесачима Денс он ансамбла.

Уграђујући њихово знање и искуство у креацију, они заједно истражују тренутке перцепције и интензитете тренутка који стварају живахну немирност, сталну вибрацију у коју су гледаоци неизбежно укључени.

О ауторима

Христос Пападопулос заснива своје кореографије на истанчаним посматрањима покрета и често имају живахну и медитативну моћ. Његова пажња усредсређена је на суптилне промене у перцепцији, на оне непрестане, често непримећене, а ипак моћне покрете који прожимају природу и присутне су у свакодневном животу у физичким феноменима и политичким контекстима. Његова дебитантска продукција Елведон (2016) инспирисана је романом Вирџиније Вулф Таласи и осликава непрестано таласање мора. После тога следили су Опус и његова трећа кореографија ИОН, уметничко истраживање феномена јонизације и његових основних сила привлачења и одбијања. У делу Ларсен Ц Пападопулос усмерава пажњу на микро-феномене покрета, овога пута инспирисан популарним леденим гребеном истог имена, који је 2017. године изгубио велики део своје површине. Kореографију Мицелиjум направио је заједно са балетским ансамблом Опере у Лиону 2023. године.

Денс он ансамбл (основала га 2015. културна организација Bureau Ritter gUG из Берлина) велича уметничку изврсност плесача који имају преко четрдесет година. У сарадњи са међународно познатим кореографима и режисерима, као што су Раби Мруе, Лусинда Чајлдс, Мег Стјуарт и Јан Мартенс, Денс он ансамбл развија програм иновативних и изазовних савремених плесних комада. Идеја је да се створи чврста основа за богат и амбициозан репертоар за плесаче који имају четрдесет или више година.

Овај пројекат се такође бави кључним друштвеним проблемом: како се вреднују старије особе. Верујемо да је животно искуство старијих особа драгоцено, али да је неопходна промена у размишљању како би се то препознало. Денс он ансамбл тежи да постигне ту промену: како ми то видимо, старост није стање које се може круто дефинисати или описати бројкама. Заправо, старење је континуирани процес раста и развоја који сви доживљавају током целог живота - стање непрекидног кретања.

Из критика

Мекшање је визионарска школа. Свако ко се упусти у ову кореографију откриће богатство детаља. Kод сваког извођача могу се препознати индивидуалне нијансе и финесе.

Право је уживање посматрати ове искусне и изражајне плесаче. У Мекшању они успевају да одрже тензију, појачају интензитет и пронађу слободу у строгој форми.

Упркос својој једноставности, Мекшање је сложен и фасцинантан плесни комад. А Денс он ансамбл је још једном доказао да је вредан допринос плесној сцени. “

Сандра Лузина, Тагесшпигел