Aleksandra Kosanović Strižak / Foto: Erste Banka
Aleksandra Kosanović Strižak / Foto: Erste Banka

Jedna od tema koja je u fokusu ovogodišnjeg Bitef festivala je gorući problem današnjice - klimatske promene i uništenje ekosistema. Brojni svetski naučnici i naučne studije upozoravaju nas da klimatska katastrofa nije blizu, već da je živimo. Šta je ono što mi kao pojedinci možemo da učinimo da pomognemo očuvanju životne sredine? Na koji način vi kao kompanija podižete svest u društvu o ovom problemu?

Volim da citiram Dejvida Atenboroa: „Vreme ističe. Klimatske promene bi mogle da dovedu do kolapsa civilizacije i izumiranja 'velikog dela prirodnog sveta'.“

Životna sredina je izuzetno važna sfera našeg društva koja nažalost, ne može da govori za sebe. Upravo zbog toga je važno da svi shvatimo da, ako ne preduzmemo nešto - ne piše nam se dobro. Računica je prosta -  jednoga dana priroda će da odsvira kraj. Bez prilike za revanš. Svi zajedno odgovorni smo što možda nekim novim, upravo rođenim klincima, ostavljamo sve topliji svet, ekstremne vremenske (ne)prilike, povećanje nivoa mora, uništenu floru i faunu, nove bolesti, da ne nabrajam više. Banke generalno ne pripadaju grupi velikih zagađivača, no to nas ne oslobađa odgovornosti prema zajednici, klijentima, partnerima i zaposlenima. Mi se ovom temom bavimo na strateškom nivou, kontinuirano. Odavno smo definisali tri prioritetne oblasti delovanja Banke: odgovorno upravljanje resursima, odgovorno finansiranje i podizanje svesti zaposlenih o zaštiti životne sredine. Da ne ulazim sada u detaljnije objašnjavanje svakog prioriteta, navešću samo neke od postupaka/aktivnosti koje preduzimamo trudeći se da smanjimo negativne uticaje gde god je to moguće, i da inovativnim rešenjima doprinosimo unapređenju životne sredine i održivosti. Opremamo filijale i upravne zgrade ekološkim nameštajem, štampamo na recikliranom papiru, koristimo štedljive sijalice, recikliramo i  hartiju, plastiku, staklo i elektronsku IT opremu. Takođe, ništa ne bacamo u staro gvožđe, već se trudimo da višak nameštaja, kancelarijske i IT opreme doniramo, dok od reciklirane PVC folije sa bilborda pravimo laptop torbe, novčanike i drugi promotivni materijal koji sami koristimo ili poklanjamo klijentima ili partnerima. I da ne zaboravim, od prošle godine učešće zelene energije u ukupnoj količini potrošene energije Banke iznosi 70%, a verujem da će ove godine biti još veće. Prepoznajući klimatske promene kao jedan od najvećih globalnih izazova današnjeg društva, posvećeni smo finansiranju različitih projekata za unapređenje energetske efikasnosti i obnovljivih izvora energije.

Finansiranje se zasniva na studijama o uticaju projekata na životnu sredinu u zajednici u kojoj se gradi, odobrenju lokalnih vlasti, usklađenosti sa svim lokalnim zakonima i propisima, kao i na poštovanju specifičnih standarda za finansiranje u ovoj oblasti.

Koliko je bitno da velike kompanije podržavaju i učestvuju u projektima koje se bave aktuelnim društvenim temama? Da li mislite da samo zajedničkim delovanjem i prožimanjem privrednog i kulturnog sektora možemo da izbegnemo tu „ivicu“ budućnosti?

Put do održive budućnosti je dugačak, pa je međusektorska saradnja neophodna. Ukoliko želimo da živimo i radimo u zdravom društvu koje se kontinuirano i održivo razvija na način da se unapređuje kvalitet života svih njegovih članova, o svim svojim odlukama i postupcima uvek moramo da razmišljamo šire. Za nas u Erste Banci, društvena odgovornost predstavlja dugoročno strateško opredeljenje, i odnosi se na naš sveukupni raspon i uticaj jer odluke koje donosimo i potezi koje povlačimo ne utiču samo na nas već i na čitavo društvo. Tu pre svega mislimo na proizvode i usluge koje nudimo, način na koji zapošljavamo i utičemo na poštovanje ljudskih i radnih prava, koliko ulažemo u lokalnu zajednicu, kako doprinosimo očuvanju životne sredine. Upravo svesni smo svoje odgovornosti prema zaposlenima, klijentima, partnerima i drugim zainteresovanim stranama, zato ih pažljivo slušamo, konsultujemo i uključujemo u proces donošenja odluka. Tema kojom se Bitef bavi je goruća, te svaka inicijativa, aktivnost predstavljaju pomak u dobrom pravcu jer sve počinje ličnim zalaganjem i mobilizacijom svih onih koji na ovaj ili onaj način mogu da doprinesu osvešćivanju problema. Jasno je da samo zajedno možemo mnogo više.

Bitef je na društvenim mrežama pokrenuo akciju #počniodsebe, u kojoj članovi tima predstavljaju svoje male navike koje pomažu očuvanju životne sredine. Da li i vi i vaši zaposleni imate slične akcije?

Godinama unazad informišemo i edukujemo koleginice i kolege na temu važnosti štednje energije, značaja reciklaže, bitnosti očuvanja prirode i okoline u kojoj živimo i radimo. Plastične kese, PVC boce su odavno proterane, na svakom spratu upravnih zgrada postavili smo reciklažne setove, u garažama postavili češljeve za bicikle jer smo bike-friendly banka, zaposlene motivišemo da dolaze peške kad god je to moguće, podržavamo i car-pool (više kolega koji stanuju u istom kraju prevoze se jednim automobilom), smanjili smo putovanja avionom zamenivši ih onlajn konferencijama i sastancima, nabavljamo eko-poklone za jubileje i praznike, a ono čemu se najviše radujemo i u čemu uživamo su volonterske akcije. U poslednjih 10 godina naši zaposleni su očistili mnoga izletišta, rezervate prirode i parkove po celoj Srbiji i to su nam uvek bile najmasovnije akcije u kojima učestvuju svi - od predsednika banke, članova Izvršnog odbora pa do dece zaposlenih. Trenutna zdravstvena situacija nas je malo usporila u ovim aktivnostima, no evo ide 2022, rukave smo već zavrnuli.

Bitef festival je ponosan na dugogodišnju saradnju sa Erste Bankom. Ova saradnja rezultirala je brojnim uspešnim akcijama i verujemo da smo našim zajedničkim istupanjem u javnosti, stvorili sliku poželjnog modela saradnje između velikih kompanija i kulturnih manifestacija. Šta ova saradnja predstavlja za vas? 

Mi smo još ponosniji. Voleli smo Bitef iz Mirinog vremena, zatim Jovanovog, a evo sada dođoste vi, neki novi klinci koji ste ga napravili još angažovanijim, još aktuelnijim, još bitnijim, festivalom koji ukazuje, razmrdava, prekoreva, osvešćuje i dotiče - novu, digitalnu generaciju. Ponosni smo na to. Niste se zaustavili, a mogli ste. Bitef ima toliko dugu ukorenjenu tradiciju da ste mirne duše mogli na lovorikama prošlih vremena još dugo da ga takvim održavate. Publika bi dolazila. Ovako, vi ste uradili nespojivo - svojim specifičnim modelom, jasnim stavom i novim glasom spojili ste staru i novu publiku  u zajednički imenitelj - publiku Bitefa. Zato smo tu sa vama. Jer delimo iste vrednosti. I gledamo u istu budućnost. Održivu.