Adam Koenraad, ambasador Belgije u Srbiji
Adam Koenraad, ambasador Belgije u Srbiji

Šta je u fokusu belgijske ambasade kada je reč o kulturi na globalnom nivou, a šta u Beogradu?

Sa namerom da promovišu svoje kulturne proizvode, belgijske ambasade širom sveta rade u okviru određenih ustavnih postavki. Promocija jezika i kulture zaista pripada našim jezičkim zajednicama (flamansko, francusko i nemačko govorno područje), koje imaju alate i mreže da sprovode ove namere i ispune mandate u ovom smislu. Kao ambasada, mi se trudimo da podržavamo  njihove inicijative, ali takođe imamo i kapacitet da učestvujemo u aktivnostima koje promovišu određenu sliku o Belgiji uopšte. Kulturni događaji kao Bitef spadaju pod ovo područje, s obzirom na svest o tome da je kulturna diplomatija deo naše šire misije da poboljšavamo bilateralne odnose. Bitef nam nudi odličan prostor da prikazujemo najbolje od našeg savremenog teatra.


Belgijska ambasada dugo podržava Bitef. Koje vrednosti ste na Bitefu prepoznali i šta možemo da očekujemo od ovogodišnje saradnje?

Tokom godina, Bitef je izgradio značajnu reputaciju ne samo promocije visoke kulture u pozorištu, već i ono još važnije, razvijanja modernih, inovativnih koncepata u teatru i ideja koje teraju publiku Bitefa da se uključi na emotivnom i intelektualnom nivou. Pozorište i ne bi trebalo da nas ostavi ravnodušne, već da izaziva emocije, individualno ili na nivou društva. Drago mi je što mogu da primetim da su i belgijske produkcije u prošlosti doprinosile ovoj težnji, često i same kontroverzne: Olimp - u slavu kulta tragedije Jana Fabra, Rekvijem za L Alana Patela… Ove godine očekujem neodoljivo izvođenje kompanije NTGent, koje dolazi sa savremenom interpretacijom Eshilove Orestije, reditelja Mila Raua, koje će otvoriti festival. Druga belgijska kompanija, Ultima Vez, koja je takođe gostovala na Bitefu zatvoriće festival koreografijom Sepea Bajensa.


Šta mislite o ovogodišnjem konceptu? Da li i sami primećujete da se fenomen zajednice urušava na globalnom nivou?

Intrigantno je videti kako umetnički direktor Ivan Medenica razvija koncepte Bitefa kroz sve više uspešna izdanja festivala, konceptualno ali i prikazano na sceni. Posle prošlogodišnjeg prikazivanja stanja sveta suočenog sa velikim brojem izazova i pretnji, identifikacija uzroka i potreba pozorišta da reaguje na njih, prirodno nalazi svoje mesto u 53. Bitefu, pod sloganom „Počnimo ljubav iz početka“. Još jednom, umetnički direktor gađa pravo u centar. Kroz festival, videćemo kako se različiti delovi zajednice urušavaju, fenomena koji je zaista očigledan u svim oblastima života. Radujem se tome da vidim kako su novi prostori zamišljeni da ponude koncept uspostavljanja novih zajednica, kao i umetničke, inovativne, interaktivne i imerzivne pozorišne forme u kojima će ono biti prikazano.


Koliko je u međunarodnoj saradnji bitna podrška ambasada lokalnoj kulturnoj sceni i kakvu ulogu  pozorište ima u tom procesu?

Trudimo se da uspostavimo široku mrežu kontakata sa lokalne kulturne scene, sa ciljem da izgradimo sinergiju i pokrenemo potencijalnu saradnju sa belgijskim kulturnim akterima. Ovi kontakti se uspostavljaju lično, te se radi na traženju što više načina da se međusobno bolje razume kulturno nasleđe, kao i ideje, frustracije, potrebe… Izvođačke umetnosti su izvrsno polje emocija i osećaja koji žive u svakom društvu, zbog čega ih takođe smatram neizostavnom dimenzijom procesa evropskih integracija. Što više poznajemo jedni druge, to lakše živimo zajedno, u evropskoj „zajednici“. Ovo naravno ne treba doživeti kao gubljenje svojevrsnih kulturnih identiteta u velikoj evropskoj kući, već bas suprotno: dijalog i razmena sa različitim iskustvima će pomoći da se obogate i napreduju naše sopstvene kulturne tradicije.


Da li smatrate da pozorište može da ima ulogu u rešavanju društvenih problema i da li može da pruži nadu?

Ja sam predstavnik zemlje koja je postala nezavisna nakon revolucije koja je delom pokrenuta i neredima koji su izbili protiv holandskih vladara tokom izvođenja opere „La Muette de Portici“… Ali pozorište ne mora da bude „revolucionarno“ da bi bilo relevantno. Iako ne može da reši naše probleme, pozorište može da nam da uvid i volju za samorefleksijom, koja je od presudnog značaja za izgradnju bolje budućnosti.


Ove godine na Bitefu gostuje predstava Orest u Mosulu, reditelja Mila Raua, a u koprodukciji kompanija iz Belgije i Švajcarske. To je zasigurno jedna od politički najintrigantnijih predstava u Evropi u ovom trenutku. Da li ste imali prilike da je pogledate ili da ispratite rad reditelja Mila Raua? Da li ćete je pogledati ove godine na Bitefu i da li imate neka očekivanja?

Želeo bih da istaknem internacionalnu, interkulturalnu dimenziju ove produkcije: Milo Rau je Švajcarac-Nemac, stvara u belgijskoj pozorišnoj trupi sa internacionalnom postavkom glumaca. Ovo je tipična postavka i karakteristika belgijskih izvođačkih umetnosti, ukorenjena u kulturno-istorijskoj tradiciji izlaganja spoljnom svetu. Još uvek nismo pogledali ovo izvođenje, a ja sam veoma srećan što će nam Bitef pružiti tu priliku. Iako je moja porodica iz Genta, grada odakle je kompanija NTGent Mila Raua, tamošnji diplomatski život je nažalost ograničio mogućnost da vidimo njegov rad u Gentu. Moja supruga je uspela da vidi njegovu produkciju u NTGentu „La Reprise“ o istinitom događaju ubistva gej mladića u Liježu i bila je vrlo impresionirana.


Prošle godine predstava iz Belgije Rekvijem za L zatvorila je Bitef, a ove godine zatvara trupa iz Brisela Ultima vez, sa najimerzivnijom predstavom 53. bitefa - Pozvani. Koliko je za promociju belgijskog pozorišta značajan dolazak na Bitef? 

Rekvijem za L Alana Patela, ostavio je duboki, umetnički i emotivni trag na publiku, tako da ne očekujem ništa manje od koreografije „Pozvani“ trupe Ultima Vez koja je imerzivna i kreirana za učešće publike. U svom „Manifestu o GentuMilo Rau napisao je da „svaka produkcija mora biti prikazana na bar deset lokacija u bar tri države“. Njegov pristup pokazuje koliko je važno izaći iz domaćeg pozorišta i suočiti se sa nepoznatom publikom. Za belgijske kompanije, učešće na Bitefu predstavlja jedinstvenu priliku da se obrati publici koja je daleko od one koja se nalazi u sigurnoj zoni same trupe i da provere kako nova publika reaguje na njihove performanse. Izlaganje, suprotstavljanje (umetničkih) ideja, mišljenja i igranja izvan sigurnosti su sve benefiti koje Bitef nudi, kao i prostor za još veću kreativnu ekspanziju.

Sa kim biste Vi počeli ljubav iz početka?

Veoma intimno pitanje… Ali najlakše za odgovoriti: samo jedna osoba je kvalifikovana, ali nema potrebe da sa njom „počnem“ iz početka. Moja supruga i ja smo definitivno i dalje zaljubljeni.