Dubravka Trišić, izvršna urednica Vulkan izdavaštva, foto: Nenad Šugić
Dubravka Trišić, izvršna urednica Vulkan izdavaštva, foto: Nenad Šugić

Najveća izdavačka kuća na ovim prostorima produbljuje saradnju sa Bitefom iz godine u godinu. Šta Vas je privuklo Bitefu? Koliko je važno da se akteri iz polja kulture kao što su Vulkan i Bitef povezuju i šta zajedno mogu da ponude javnosti?


Verujemo da Bitef i Vulkan prvenstveno povezuju zajedničke vrednosti i želja da uvek iznova pomeramo granice. Kroz različite formate nastojimo da probudimo u publici iste emocije i podstaknemo kritičko razmišljanje, da u našoj zemlji predstavimo najsavremenija i najznačajnija svetska dešavanja, vi u teatru a mi u književnosti. Ukratko, vezuje nas kultura naša nasušna. Rekla bih da je naš položaj ipak malo zahvalniji, jer je uloga književnosti da edukuje, uteši, zabavi, te u našoj produkciji ima mesta i za takva izdanja - dok Bitef nosi to nemilosrdno breme odgovornosti da problematizuje društvenu stvarnost, da postavi najteža pitanja i razvije zablude o prividno superiornoj funkcionalnosti savremene zajednice.    


Pored novih tehnologija danas koliko mislite da je književnost ljudima interesantna i šta izdavaštvo može da ponudi i parira digitalizaciji? Podelite sa nama i mišljenje o razvoju pozorišta u ovim uslovima.


Digitalna revolucija je izdavaštvo zahvatila početkom novog milenijuma, kada se, mahom razvijenijim zapadnim državama, poput požara raširila panika da će elektronske knjige sasvim zameniti tradicionalna štampana izdanja. Uprkos inicijalnom strahu, već nekoliko godina kasnije pokazalo se da digitalizacija nije izdavačka apokalipsa - elektronske knjige imaju svoje mesto u savremenom društvu, jednostavno zato što ih zahteva dinamika našeg življenja, ali to ne znači da su stari formati nestali. Osim toga, ona je pred izdavače stavila novi izazov i podstakla nas da se i sami menjamo, unapređujemo i nadograđujemo. Nove tehnologije pružaju nam mogućnost da pristupimo čitaocima na još više načina, da oslušnemo njihove potrebe i ponudimo im nešto sasvim novo. Književnost nije omeđena formatom, ona je odraz društva u kojem postoji i zato je, kako i Vulkanov moto kaže, više od knjige. Kao što nam i Bitef iz godine u godinu pokazuje da je savremeni teatar odmakao daleko od tradicionalnog doživljaja predstave, očigledno je da je savremena publika vrlo zahtevna i da ništa manje od kompleksnog, kvalitetnog interdisciplinarnog proizvoda neće zadovoljiti njen prefinjeni ukus kao konzumenta kulture. Sve to nas podstiče da konstantno izlazimo iz svoje zone komfora i razvijamo se - a to svakako nije loše.

 

Izdavaštvo se tokom godina i u skladu sa zahtevima tržišta dosta promenilo. Na primer, u većini izdavačkih kuća postoje Gift programi sa zanimljivim aksesoarima. Da li je to ono što se primarno prodaje, kakva je situacija sa kupovanjem knjiga u vremenu digitalizacije? 

 

Svetska izdavačka scena je vrlo živa, prati sva dešavanja u društvu i odmah reaguje na potrebe čitalaca - isto je sa izdavačkom i knjižarskom delatnošću kod nas. Vulkan knjižare, kao najveći lanac knjižara u Srbiji, u svom asortimanu imaju sve što nude i istorodne prodavnice u svetskim metropolama. Tu je svakako zastupljen i takozvani gift program, koji je svake godine sve lepše osmišljen i dizajniran. Ipak, tu dominiraju rokovnici i sveske - što je opet dokaz da, uprkos brojnim aplikacijama u našim pametnim telefonima, i dalje volimo da sačuvamo na papiru ono što nam je važno. Mi verujemo da knjiga u knjižarama nikad neće postati sekundarni proizvod, a na osnovu našeg iskustva i aktuelnih podataka sa tržišta, zaista nemamo osnova za takvu strepnju. 


Da li mladi kupuju knjige?


Svakako. Svi veliki izdavači u svetu imaju posebne imprinte namenjene mladima, tzv. Young Adult, a isto je u Vulkanu, gde se vrlo ponosimo našom Vulkan YA edicijom. Naši urednici prate svetske trendove i u stalnoj su komunikaciji sa domaćom publikom, a rezultat su izdanja koja imaju odličan odjek među mladima. Jeste malo teže izboriti se za njihovu pažnju nego što je bilo prethodnih godina, ali vredno je truda. Ako ne negujmo naše čitaoce od mlađih uzrasta, nećemo ih pridobiti ni u starijem dobu.  


Bitef iskreno veruje da umetnost može da pruži nadu za bolje sutra, ili bar ukaže na društvene probleme, pa se ove godine fokusirao na fenomen zajednice, njenog raspada na svim nivoima ali i mogućnost izlaska iz tog stanja. Da li Vulkan u svojoj raznovrsnoj ponudi ima knjige sa ovom tematikom? Koliko je u izdavaštvu ova tema aktuelna?


Bitef je sjajan u tome da nas primora da sagledamo istinu problematike društva u kojem živimo, ma koliko uznemirujuće i zastrašujuće to bilo. Književnost čuva svoje mesto i u savremenom teatru, što možda najbolje prikazuje Orest u Mosulu, gde se antička priča nalazi u osnovi ove fenomenalno složene dekonstrukcije savremenog društva. Neizbežno je da i književnost našeg doba odražava društvo u kojem nastaje, sa svim njegovim prednostima i manama. Čak i kad je u pitanju takozvana lepa književnost, čija primarna uloga nije da alarmira, te teme su sveprisutne. Možda najbolji primer trenutno je jedan od naših vodećih naslova za predstojeći Sajam knjiga, roman Tamo gde rakovi pevaju američke autorke Delije Ovens. Ova knjiga je u 2019. godini zabeležila rekordnu prisutnost na svetskim bestseler listama, što nije iznenađujuće s obzirom na to da izuzetno vešto i zanimljivo ispričana pripovest govori o onome što nas sve duboko pogađa - o odnosu zajednice prema pojedincu koji se ne uklapa u njene standarde, o krhkosti i snazi ljudske jedinke, i najzad o iskonskom odnosu čoveka sa prirodom. Jedno malo remek-delo po ukusu najšire čitalačke publike.


Primetno je da je u današnjem društvu u fokusu društvena i ekološka odgovornost, pa se i Bitef postarao da doprinese tom osvešćivanju organizujući akciju sakupljanja reciklabilnog otpada za predstavu O mesu i betonu. Poznato je da knjižare Vulkan u svom širokom asortimanu kancelarijskog i školskog pribora imaju proizvode od recikliranih materijala. Da li istu praksu primenjujete ili planirate za svoja izdanja knjiga?


Odgovornost prema životnoj sredini je nešto do čega nam je veoma stalo. Vulkan ima svoju štampariju u kojoj se primenjuju evropski standardi štampe, te je upotreba recikliranog papira jedan od prioriteta. Osim ukoliko specifičnim stavkama u ugovoru sa vlasnicima prava nismo u obavezi da koristimo predefinisane materijale, uvek se vodimo brigom za životnu sredinu. Osim toga, veliki broj naših knjiga za decu, kao i kolornih enciklopedijskih izdanja, štampaju se u inostranstvu u okviru koprodukcija sa najvećim svetskim izdavačima, čija je ekološka odgovornost na najvišem nivou. Planiramo da tu praksu nadogradimo i izdanjima za najmlađe koja se bave upravo tom tematikom, jer smatramo da je važno od najranijeg doba formirati navike koje će dugoročno uticati na svet u kojem živimo. 


Šta biste nam preporučili od Vulkana za jesenje i zimske dane koji polako nadolaze, a šta od programa Bitefa? 


Vulkan je ove godine ostvario rekordnu produkciju, te ne sumnjam da će među više stotina novih naslova svi naši čitaoci pronaći štivo baš svojoj meri i ukusu. Tu su novi romani dobro poznatih autora poput Salmana Ruždija, Stivena Kinga, Jusija Adlera-Olsena, Laša Keplera, Donata Karizija, ali debitantska dela koji su u svetu napravila senzaciju, kao što su Tamo gde rakovi pevaju Delije Ovens i Hidra Džoša Kofmana. Knjigama za decu i mlade posvećena je izuzetna pažnja i one zauzimaju gotovo polovinu naše ovogodišnje produkcije. Vulkanova edicija domaće književnosti se ove godine može pohvaliti brojnim klasicima, ali i savremenim biserima - sjajnim novim romanom našeg vulkansko-bitefovskog Miloša Latinovića pod nazivom „Etape noći“, zatim najprodavanijim domaćim trilerom godine „Deca zla“ Miodraga Majića, kao i novim romanima Ivana Tokina i Muharema Bazdulja, autora koji već dugo zauzimaju značajno mesto na srpskoj književnoj sceni, a ponosni smo što su od ove godine deo Vulkana. Što se Bitefa tiče, vi ste nas i ove godine na festivalu počastili ozbiljnim umnim i emotivnim angažmanom, a verujem da nas ništa manje ne čeka ni u jesenjim premijerama. Ono što bih izdvojila iz vašeg ovogodišnjeg repertoara jeste predstava M.I.R.A, o kojoj je teško izraziti se u malo reči - osim što je u pitanju jedan rediteljsko-glumački spektakl, mislim da je treba je odgledati i kao čin odgovornosti prema ličnoj mentalnoj higijeni. Nadam se da će biti na repertoaru i u predstojećim mesecima.


S kim biste Vi počeli ljubav iz početka?


Sa omiljenim knjigama, kojima se uvek vraćam iznova i pri svakom ponovnom čitanju otkrijem u njima nešto novo u šta se zaljubim. Sa našim čitaocima na Sajmu knjiga, koje Vulkan ove godine dočekuje sedmi put na svom štandu. I naravno, svakog dana iznova sa prijateljima, porodicom i sa Milanom, mojom komunikativnijom polovinom. Ljubav nas čini boljim, treba je ceniti i uvek joj se vraćati iz početka.