Ксенија Ђуровић, Тијана Грумић и Никита Миливојевић; Фото: Небојша Бабић
Ксенија Ђуровић, Тијана Грумић и Никита Миливојевић; Фото: Небојша Бабић

БИТЕФ се у свом новом издању окреће колективним уметничким праксама, односно селекторском тиму који је радио на селекцији 57. издања, а који чине Никита Миливојевић (уметнички директор), Тијана Грумић (драматуршкиња фестивала) и Kсенија Ђуровић (продуценткиња програма). Ослањајући се на своја различита искуства, курирали смо програм овогодишњег фестивала тако да он представи уметничке радове који одражавају јединствена интересовања и перспективе сваког из коселекторског тима, а заједничка линија која се издвојила кроз све представе јесте отпор, побуна и непристајање. У складу са свим тим, слоган овогодишњег Битефа је стих „Снаго, не пристај да будеш нечија“ из песме Шума, плуг, јагорчевина младе песникиње Радмиле Петровић у којој се ауторка бави питањем наслеђа и (женских) предака.

Верујемо да прави отпор настаје кроз сарадњу и изградњу заједница спајањем различитих гласова који разбијају устаљене наративе и нуде нове могућности. Оваква врста колективног рада сама по себи доводи у питање хијерархијске структуре, демократизује процес рада и, негујући сарадњу, проширује могућност деловања.

У својој сржи позориште је одувек било платформа кроз коју се пропитују преовлађујуће друштвене норме. У добу неизвесности и постистине у ком живимо, од пресудног је значаја да истражимо на које се све начине артикулише отпор опресивним системима, односно да преиспитамо постојеће друштвене структуре и покренемо разговоре који ће захтевати промене. Kроз своје разнолике перспективе, поетике и уметничке праксе, уметнице и уметници чији ће радови бити представљени у главном програму овогодишњег фестивала, на различите начине осветљавају приче маргинализованих заједница, оспоравају хегемонистичке структуре и истичу отпорност људског духа.

Покрети отпора су током историје често били вођени заједничком одговорношћу према друштвеним променама. Међутим, проблеми с којима се друштво суочава, као што су климатске промене, еколошке катастрофе, социјалне и економске неједнакости, последњих година се стављају на терет младима. Старије генерације занемарују своју одговорност и на тај начин оптерећују младе, који морају бити носиоци промена у свету за чије стање нису одговорни. У том контексту, тема отпора и побуне наглашава значај оснаживања млађих генерација и њиховог деловања у обликовању света који наслеђују.

Основна идеја Битефа јесте слављење нових позоришних тенденција, па ћемо тако овог пута имати прилику да, поред већ етаблираних уметница и уметника, видимо и неколико нових имена у свету савремених извођачких уметности, то јест аутора који у свом раду истражују језик отпора у специфичним контекстима и на различите начине. У питању су ауторке и аутори који храбро испитују границе позоришног израза, пркосећи конвенцијама и хватајући се у коштац са непознатим и новим. Тако ће се у селекцији 57. Битефа наћи укупно осам представа у главном такмичарском програму, које се баве питањима побуне и отпора, односно непристајања у најразличитијим могућим контекстима - од занемаривања еколошке пропасти света док се сунчамо на плажи, преко преиспитивања другости и страха од другог, па све до мегаломанских пројеката изградње националних стадиона науштрб неопходних јавних услуга - а имаћемо и једну представу у прологу фестивала.

У креирању новог издања Битефа, а уз уважавање и поштовање наслеђа претходног уметничког руководства које је имало значајан утицај на обликовање идентитета фестивала, коселекторски тим је одлучио да ове године задржи Пролог као тачку повезивања која има за циљ одржавање континуитета са претходним фестивалским издањима. Избор да се Пролог прихвати као средство континуитета није само чин поштовања већ је истовремено у складу с неговањем колективног рада и уважавања многострукости гласова и перспектива.

Осим главног такмичарског програма и Пролога, Битеф ће ове године традиционално имати и пратеће програме као што су Битеф Полифонија и Сусрети са ауторима. Такође, једанаесто издање регионалног путујућег фестивала савременог циркуса, Циркобалкана, реализује се у оквиру пратећих програма, чиме се наставља тенденција подржавања и оснаживања маргинализованих уметничких пракси.

 

Никита Миливојевић, уметнички директор
Тијана Грумић, драматуршкиња фестивала
Kсенија Ђуровић, продуценткиња програма