Event

Bitef > Bitef Festival > NAD GROBOM GLUPE EUROPE

NAD GROBOM GLUPE EUROPE

02/10/2016
19:30 - 21:15

Madlenianum, Velika scena

Speaker:
Režija: Sebastijan Horvat

NAD GROBOM GLUPE EUROPE

HNK Ivana pl. Zajca, Rijeka, Hrvatska

Sebastijan Horvat i Milan Marković Matis

Režija: Sebastijan Horvat

2. oktobar, 19:30

MADLENIANUM

VELIKA SCENA

Trajanje: 1h 45’

Dramaturg: Milan Marković Matthis

Scenografija: Jürgen Kirner

Kostimografija: Belinda Radulović

Kompozitor: Drago Ivanuša

Dizajn svetla: Boris Blidar

Igraju: Dražen Mikulić, Olivera Baljak, Jelena Lopatić, Dean Krivačić, Sabina Salamon, Biljana Torić, Davor Jureško, Leon Lučev, Marija Tadić, Jasmin Mekić

V.d. upravnika HNK Ivana pl. Zajca: Marin Blažević

Direktorka Hrvatske drame: Jelena Kovačić

Napomena: Autori su inspirisani delom Hrvatska rapsodija Miroslava Krleže, dok je HAZU naknadno uskratio autorska prava

Fotografije: Dražen Šokčević

REČ SELEKTORA:

Žanrovski označena kao „lirska proza u dramskoj tehnici“, Hrvatska rapsodija Miroslava Krleže je smeštena u pretrpani vagon „trećeg razreda madžarske državne željeznice“ u periodu Prvog svetskog rata. Predstava Nad grobom glupe Europe govori o drugom trenutku, o drugoj vrsti putovanja, ali koje je takođe veliki izazov: putovanju Hrvatske u Evropsku uniju, u kojoj je čekaju, između ostalog, i surovi uslovi neoliberalnog tržišta rada, ali i reke unesrećenih izbeglica iz Azije i Afrike. Ta, glembajevska Evropa, onako kako je vidi i prikazuje jedan od vodećih slovenačkih reditelja Sebastijan Horvat, slepa je za ove slike patnje i nepravde. Pod slikom na kojoj dominira motiv Evrope na belom biku, glembajevska Hrvatska i Evropa organizuju raskošnu, pomahnitalu, perverznu i makabričnu salonsku proslavu; nesvesne svega, one, zapravo, izvode groteskni parastos – sebi.

O PREDSTAVI:

U noveli Hrvatska rapsodija, Krleža daje pregled hrvatskog društva, tačnije „treće klase“  za vreme Prvog svetskog rata. Piše o siromašnima, bolesnima, o ljudima koji su sačuvali tragove ljudskosti i onima koji su izgubili svaku nadu; surovo realistično, ali s puno ljubavi opisuje sirov i okrutan svet najnižeg društvenog sloja, u vreme kraja jednog sveta i s verom u dolazak nove, pravednije budućnosti. Ono što naše vreme razlikuje od vremena kada Krleža piše svoje delo nije samo to što je danas vera u zajedničku budućnost gotovo nestala iz kolektivne imaginacije već i to što je stvorena sasvim drugačija društvena struktura i nova centralizacija moći. Od trenutka rušenja Berlinskog zida svedoci smo nestanka granica i smanjenja moći države u odnosu na kapital, s jedne strane, ali i nicanja novih granica (zidova, žica…), i metastaze državnog nadziranja, s druge. Svedoci smo pretvaranja Evrope u tvrđavu, što se nije dogodilo preko noći, ali taj proces verovatno mnogima nije bio vidljivim sve dok nije počela „opsada“ koja je danas u toku. Nad grobom glupe Europe autorski je projekt renomiranog slovenskog redatelja Sebastijana Horvata, inspirisan novelom Hrvatska rapsodija Miroslava Krleže. Beležeći surovu stvarnost Prvoga svetskog rata i anticipirajući revoluciju koja bi trebala da izbriše odranije postojeće, a ratom produbljene socijalne razlike, Krleža je stvorio scenski krik koji izmiče uobičajenim dramskim konvencijama.

O AUTORIMA:

SEBASTIJAN HORVAT, reditelj i koautor, jedan je od osnivača nezavisne pozorišne zajednice E.P.I center (1997), koji je postao produkcijski centar gde su u koprodukcijama s većim i manjim institucijama nastajali istraživački pozorišni projekti. Od 2005. godine zaposlen je na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo kao profesor pozorišne režije. Značajnije nagrade: Velika nagrada 29. Tjedna slovenske drame za predstavu ION (1999), Borštnikova diploma i posebna nagrada po oceni žirija za režiju predstave Makbet (1999), Montblanc Young Directors Project Award, nagrada za mladog reditelja na salzburškom festivalu Salzburger Festspiele 2005, Nagrada Prešernove zaklade za pozorišne režije u zadnje dve godine (2008), Šeligova nagrada 38. Tjedna slovenske drame za predstavu Romantične duše (2008), Nagrada Tantadruj za pozorišna dostignuća u 2015. godini, za predstavu Sluge (2015).

MILAN MARKOVIĆ MATIS, koautor, je dramaturg, dramski pisac i scenski izvođač nastanjen u Malmeu. Drame su mu izvođene u Hrvatskoj, Engleskoj, Sloveniji i Srbiji i objavljene na bosanskom, engleskom, slovenskom, srpskom i nemačkom jeziku. Kao dramaturg radio je na predstavama u Danskoj, Hrvatskoj, Italiji, Njemačkoj, Sloveniji i Srbiji.

REČ AUTORA:

„Kao što sam rekao, bavimo se Europom danas, jer ako umjetnik ne zna gdje se nalazi i ne govori o problemima svijeta u kojem živi, onda to nema smisla. Trudili smo se otvoriti neke prozore – i na političkoj i na osjećajnoj razini. Propitujemo gdje se Hrvatska i Europska unija nalaze u ovom trenutku. Snažno se bavimo sadašnjicom.“

Sebastijan Horvat, preuzeto iz intervjua Novom listu

IZVOD IZ KRITIKE:

„Krleža je u Hrvatskoj rapsodiji prikazao sudbinu nacije, kao sudbinu jednog vagona koji se više ne kreće po tračnicama, već odlazi u beskraj, u nepostojanje. Ovaj tekst malo je izvođen na hrvatskim pozornicama (…) Njihova interpretacija ne temelji se na pridržavanju za Krležin predložak, već na slobodnom korištenju motiva iz Hrvatske rapsodije koji su nadopisani suvremenim kontekstom Hrvatske i Europe te glumačkim improvizacijama. Na prvi pogled moglo bi se zaključiti da je riječ o radikalnom odmaku od Krleže, no predstava Hrvatska rapsodija svojim je temeljnim ozračjem i duhom posve krležijanska.“

Kim Cuculić, Novi list