Event

Bitef > Bitef Festival > KANTOR DOWNTOWN

KANTOR DOWNTOWN

24/09/2016
21:30 - 22:50

Bitef teatar

Speaker:
Autori: Jolanta Janičak, Joana Krakovska, Magda Mošijevič i Viktor Rubin

KANTOR DOWNTOWN

Teatr Polski Bidgošč, Poljska

Autori: Jolanta Janičak, Joana Krakovska, Magda Mošijevič i Viktor Rubin: Jolanta Janiczak, Joanna Krakowska, Magda Mosiewicz, Wiktor Rubin

24. septembar, 21:30

BITEF TEATAR

Trajanje: 1h 20’

Video-materijal: Mikołaj Walenczykowski

Inspicijent: Hanna Gruszczyńska

Igraju: Grzegorz Artman, Marta Malikowska

Specijalni gosti: Penny Arcade, Lee Breuer, Linda Chapman, Citizen Reno, George Ferencz, Jill Godmilow, Barbara Hammer, Lola Pashalinski, Ozzie Rodriguez, Theodora Skipitares, Thomas Walker, Sylvia Palacios Whitman

Fotografije: Monika Stolarska

REČ SELEKTORA:

Reč je o multimedijalnoj scenskoj instalaciji, prevashodno svojevrsnoj „rekonstrukciji“ kultne predstave Mrtvi razred čuvenog poljskog reditelja Tadeuša Kantora, koja je bila jedan od najvažnijih događaja u Bitefovoj istoriji. Ova „rekonstrukcija“ kombinovana je s bogatim video-materijalom: intervjuima s poznatim, ali i manje poznatim američkim umetnicima koji su bili deo njujorške avangardne scene iz sedamdesetih i osamdesetih godina 20. veka. Instalacija je rođena iz potrebe da se sačuvaju uspomene na rituale „iznajmljenog ostrva“, kako je filmski umetnik i performer Džek Smit zvao Lower Manhattan, gde je cvetala underground umetnost u tom periodu. U ovim intervjuima pokreću se, na dirljiv i pametan način, brojna pitanja u vezi sa sudbinom avangarde, položajem nezavisne umetničke scene danas, karakterističnim stilom života i njegovim posledicama… Radi se, takođe i o pokušaju da se dokaže da je kontrakultura zajedničko nasleđe, koje je iznad svih geografskih i nacionalnih granica, te da je neophodno pronaći alternativu avangardi u savremenoj kulturi i javnom diskursu.

O PREDSTAVI:

Ideja projekta jeste da se Tadeuš Kantor predstavi u širem kontekstu avangardne izvođačke umetnosti sedamdesetih godina prošloga veka, što je od posebnog značaja pogotovo danas  kada ovakva umetnost bledi, a savremeni teatar očajnički traga za novim izrazima, nemoćan da bude angažovan. U društvu Elen Stjuart i Džeka Smita, Tadeuš Kantor je mogao da stvori tradiciju koja ne samo da neće postati žrtva kulturne amnezije već će prerasti u inspiraciju sadašnjim i budućim traganjima za alternativnom, eksperimentalnom, nekonformističkom umetnošću i pozorištem. U predstavi Kantor Downtown, ličnost Tadeuša Kantora je inkorporirana u raznoliku, raznobojnu, anarhističku, subverzivnu, „queer“ i feminističku tradiciju njujorške scene, a on sâm pojavljuje se na sceni kao umetnik u stvarnom i virtuelnom dijalogu sa drugim umetnicima. Naš um i sećanja dovode se u pitanje predstavljanjem kako kritičke, tako i nostalgične priče o poljskom i američkom avangardnom pozorištu, zahvaljujući značajnom doprinosu američkih izvođača koji su na njujorškoj eksperimentalnoj sceni bili prisutni tokom sedamdesetih i osamdesetih godina prošloga veka.

O AUTORIMA:

JOLANTA JANIČAK, dramaturškinja i dramska spisateljica, diplomirala je psihologiju na Jagelonskom univerzitetu. Od 2007. godine (Drugo ubistvo psa Mareka Hlaska), radi kao dramaturškinja sa Viktorom Rubinom, s kojim je realizovala Elementarne čestice po delu Mišela Uelbeka, kao i Lutku Boleslava Prusa, nagrađenu na Festivalu pozorišne konfrontacije u mestu,  2009. godine. Dobitnica je nagrade Paszport Polityki, 2014. godine.

JOANA KRAKOVSKA je pozorišna istoričarka, esejistkinja i urednica. Radi na Institutu za umetnost Poljske akademije nauka, kao i u časopisu Dijalog. Koautorka je knjiga Soc i seks: Pozorišne i ne-pozorišne dijagnoze; Soc, sex i istorija (2014); autorka monografije Mikołajska. Pozorište i Narodna republika Poljska (2011), nominovane za literarne nagrade Nike, Gryfia, kao i istoričarsku nagradu „Kazimierz Moczarski“.

MAGDALENA MOŠIJEVIĆ je diplomirala na Filozofskom fakultetu Jagelonskog univerziteta, kao i na Katedri za film Filmske škole u Lođu. Radila je kao novinarka. Selektorka je raznih programa i festivala koji se održavaju u Varšavi. Autorka je knjige kratkih priča Jevrejska fraza i komada Zemlja snova. Režirala je dokumentarne filmove Još uvek verujem i Postignuti dogovori.

VIKTOR RUBIN, reditelj, diplomirao je na Katedri za dramu i režiju Jagelonskog univerziteta u Krakovu. Studirao je i filozofiju na Jagelonskom univezitetu. Debitovao je 2006. godine, poljskom premijerom predstave Mojo Mickybo autora O. Mekafertija. Od tada, realizovao je skoro dvadeset produkcija u poljskim pozorištima. Dobitnik je nagrade Paszport Polityki, 2014. godine.

IZVODI IZ KRITIKA:

„Recepcija Kantora u Njujorku samo je jedna od tema predstave Kantor Downtown. Položaj glumca takođe nije jedina tema ove odlične, pametno napravljene predstave. Putem vrcavih dijaloga prikazanih na monitorima, mi učimo o sumraku pozorišne avangarde na Brodveju koja je, pre izvesnog vremena, ustupila mesto biznisu. Teško je suditi da li je ovo stvarna dijagnoza, ili samo vapaj starih ljudi za najlepšim od svih svetova – svetom mladosti.“

Jarosław Reszka, Express Bydgoski

„U pesmi Aquarius, Malikovska divno prilagođava svoj glas atmosferi mjuzikla Kosa. Ona prirodno ostvaruje interakciju sa publikom i veoma uspešno vodi dijaloge s likovima sa monitora, što je, takođe, zasluga i tehničke ekipe. Sinhronizacija individualnih replika sa scene i ekrana je, naprosto, odlična. Kao i forma umetničkog izražavanja.“

Anita Nowak, The Theatre for You

 „Njihove priče čine odlično režiran dokumentarac, koji savršeno predstavlja fenomen umetnika, ali bez egzaltacije ili prekomerne mitologizacije. To je često kolaž iznenađujućih sećanja i iskustava ljudi koji se, kao Kantor, nisu plašili da eksperimentišu na sceni, ali su, suočivši se s njegovim radom, bili iskreno iznenađeni. Autori odlično montiranih intervjua zaslužuju pohvale za svoj rad. Jedna od prvih scena, kada Artman biva suočen sa nizom monitora i, mašući kažiprstom, naglas pita: ‘Šta znamo o kralju Solomonu?’, pravo je remek- delo.“

Marta Leszczyńska, Gazeta Wyborcza Bydgoszcz online