15 Bitef Polifonija 14
NA POSAO, MOJA MISLI!

(Hamlet, II čin, scena druga)

21 – 29. septembar 2014.

Urednica programa: Ljubica Beljanski-Ristić
Kourednice: Irena Ristić i Sanja Krsmanović Tasić

U TRAGANJU ZA POLIFONOM DRAMOM I POZORIŠTEM
Od umetnosti za društvene promene do foruma za kulturu zajedništva

Podstaknuta temama glavnog programa, ovogodišnja Bitef Polifonija tematizuje uspostavljanje sopstvenog kontinuiteta i postojanja sada i ovde, nastavlja traganje za polifonom dramom i pozorištem kao konceptom za budućnost i igra se kontrapunktiranjem kao postupkom usklađivanja i uzajamnog nadopunjavanja različitosti, oprečnosti, suprotstavljenosti… Ali, pre svega, poziva na delovanje i razmišljanje o snazi i moći pozorišta da pokrene emocije, kritičku misao, da osnaži, da bude lekovito, da bude odgovorno, da utiče na promene, da učini svet boljom.

Bitef Polifonija ove godine zaokružuje petnaestu godinu istraživanja i predstavljanja inovativnih, kreativnih i participativnih projekata i predstava koji se stvaraju kroz procese razmene među učesnicima i sa publikom i otkrivaju nove pozorišne tendencije i nove prostore delovanja pozorišnih umetnika i drugih stručnjaka u zajedničkom radu s različitim populacijama i uzrastima, posebno s mladima, u umetnosti, kulturi, obrazovanju, socijalnom radu, inkluziji, društvenom angažovanju.

Sloganu ovogodišnjeg Bitefa, Past is present, Bitef Polifonija, kao i prethodnih godina, dodaje svoj slogan koji ove godine glasi – Na posao, moja misli! – igrajući se Šekspirom i kontrapunktom koji je ponuđen, pozivajući na razmišljanje o smislu sopstvenog postojanju i pitanjima moći pozorišta da istražuje istine i otkriva znake delovanja za budućnost.

Programski realizator Bitef Polifonije je Centar za dramu u edukaciji i umetnosti CEDEUM (Nacionalni centar Međunarodne asocijacije za dramu/pozorište i obrazovanje IDEA), u koprodukciji sa Bitef Teatrom.

Partnerska podrška: Ustanova kulture „Parobrod “ i Dom omladine Beograda.

Cedeum tim: Boris Čakširan, Dragana Koruga, Diana Kržanić Tepavac, Anđelija Jočić, Jelena Mišković. Tim saradnika: Nataša Milović, Jelena Hadži Manić, Nevena Boroja, Dušica Gavrilović, Lidija Antonović, Marjam Ristić, Slavica Brđović. Volonteri: CEDEUM u saradnji sa Centrom za umetničko stvaralaštvo i obrazovanje Šumatovačka.
Next Generation Placements Program: ASSITEJ Srbija

Ovogodišnji program Bitef Polifonije podržalo je Ministarstvo kulture i informisanja Srbije i NIS Srbije u saradnji sa Gradom Beogradom po javnom konkursu „Zajednici zajedno“.
PROGRAM

21. septembar, 13.00
UK Parobrod
Otvaranje
U TRAGANJU ZA POLIFONOM DRAMOM I POZORIŠTEM
Interaktivne prezentacije
Trajanje: 90 minuta

Otvaranje je zamišljeno kao susret i razmena između učesnika i publike BITEF Polifonije u vidu interaktivne, multimedijalne prezentacije programa, sa tematskom izložbom i izabranim performansima u raznim prostorima po principu simultanih scena i konceptu „polifonog pristupa“.
Pozvani su svi oni koji su ostavili najjači pečat u prethodnih četrnaest godina i bili u različitim oblicima pronalazači tog „polifonog pristupa“ – otkrivajući novo pozorište koje se otvara za različitost, za novo iskustvo, nove promene i uvek nove generacije koje dolaze.
Otvaranje će obeležiti početak i nastanak BITEF Polifonije iznikle iz projekta Umetnost za društvene promene – Igrom protiv nasilja, koji je prezentovan 2000. godine u okviru programa BITEF-a pod nazivom Polifonija. Nosioci ovog programa za Srbiju bili su Centar za kulturu „Stari grad“ u Beogradu u partnerstvu sa Centrom za dramu u edukaciji i umetnosti CEDEUM, Asocijacijom nezavisnih teatara ANET i Centrom za novo pozorište i igru CENPI. Prva Polifonija biće prezentovana u vidu cd rom multimedijalne prezentacije koja je rađena paralelno sa održavanjem i izdata učesnicima i gostima poslednjeg dana programa. Realizatori ovog poduhvata bili su Dragan Jovanović i Ivana Kronja. Fotografije prve Polifonije uradila je Vesna Pavlović.
Voditelji u projektu Umetnost za društvene promene – Igrom protiv nasilja i učesnici prve BITEF Polifonije bili su: Slobodan Beštić, Boris Čakširan, Vedran Vučić, Ivana Despotović, Igor Dobričić, Sunčica Milosavljević, Gordana Lebović, Diana Milošević, Sanja Krsmanović Tasić, Tatjana Pajović, Nela Antonović, Zoran Jovanović, Karolina Spaić, Milan Lučić i Ljubica Beljanski-Ristić, rukovoditeljka projekta u Srbiji, Vladimir Krušić, rukovodilac projekta u Hrvatskoj, Sead Đulić, rukovodilac projekta u BiH, i Chrissie Tiller, programska koordinatorka i konsultantkinja programa za Jugoistočnu Evropu.Od 2001. godine program BITEF Polifonije, uz veliku podršku umetničkog direktora BITEF festivala, Jovana Ćirilova, organizuje CEDEUM u koprodukciji sa Bitef teatrom, a od 2011. godine partner je i nova Ustanova kulture gradske opštine Stari grad „Parobrod“ kao podrška očuvanju tradicije i projekata koje je u prethodnom vremenu pokretao i razvijao Centar za kulturu „Stari grad“. Iz arhiva BITEF Polifonije za tematsku slajd-prezentaciju i izložbu Šekspirova deca izabrane su fotografije autora Nenada Miloševića i Lidije Antonović.

22. septembar, 13.00
Dom omladine Beograda, Sala Amerikana
Cedeum, Beograd, Srbija
NOVE HARMONIJE BITEF POLIFONIJE
Dijaloška platforma
Trajanje: 180 minuta

Šta leži u polifonom pristupu BITEF Polifonije od njenog osnivanja do danas? Koje su to harmonije i kontrapunkti? Koje principe neguje i zbog čega? Na kojim metodama se zasniva? Razvija li nove? Kojim parametrima se danas procenjuje angažovanost umetnika i radnika u kulturi? Ima li mesta kritici? Kakva je uloga kritičara i teoretičara u razvoju emancipatorskih izvođačkih praksi? Kakve pozicije umetnici zauzimaju u odnosu na one sa kojima/za koje rade? Imaju li moć da odgovore na potrebe zajednice ili da je promene? Kako se ta moć koristi? Kako bi mogla da se iskoristi? Uz nove pretenzije i odgovornosti, otvaraju li se i novi etički paradoksi?
Uvodna pitanja su polazište dijaloga koji se organizuju povodom petnaest godina BITEF Polifonije, a u kojima, između ostalih, učestvuju: Ana Marjanović-Shane, profesorka Chestnut Hill College u Filadelfiji i urednica časopisa Dialogic Pedagogy, Ivan Medenica, pozorišni kritičar i teoretičar, profesor Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu, Bojana Škorc, psihološkinja i profesorka Fakulteta likovnih umetnosti u Beograd, Jelena Kovačević, teatrološkinja i bibliotekarka/ arhivistkinja Jugoslovenskog dramskog pozorišta, i Ljubica Beljanski-Ristić, dramska pedagoškinja i urednica BITEF Polifonije. U dijalog će se uključiti pozvani pozorišni umetnici, teoretičari i drugi stručnjaci kreirajući svojim mišljenjem svojevrsnu platformu za buduće delovanje. Na kraju će biti predstavljena izdanja Instituta za pozorište, film, radio i televiziju Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu u čijem su fokusa bile ove teme i čiji će autori biti prisutni i otvoreni za dijalog sa prisutnom publikom. Moderatorka: Irena Ristić, rediteljka i docentkinja na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu

22. septembar, 17.00
UK Parobrod
Cedeum, Beograd i Časopis Scena/Sterijino pozorje, Novi Sad, Srbija
POZORIŠTE I OBRAZOVANJE
Okrugli sto i promocija temata
Trajanje: 90 minuta

Okrugli sto/promocija temata je zamišljen kao svojevrsni dinamični dijalog umetnika, pedagoga i naučnika koji dugi niz godina posvećeno rade na jačanju i razvijanju odnosa kulture i obrazovanja. Cilj je da se ukaže na značajne mogućnosti koje se otvaraju i novom pozorištu i novoj školi ako se stvore uslovi za međusobnu saradnju.
Ovaj okrugli sto podstaknut je tematom Pozorište i obrazovanje u najnovijem broju časopisa Scena, a namenjen je podjednako pozorišnim stvaraocima, kao i profesorima, nastavnicima i pedagozima. Autori i njihovi sagovornici bili su Bojana Škorc, Vesna Đukić, Anja Suša, Jovan Ljuštanović, Sunčica Milosavljević, Milan Mađarev, Slobodan Beštić, Sonja Ćirić, Nataša Milović i Vladimir Krušić. Na okruglom stolu će govoriti urednica temata Marina Milivojević-Mađarev, autori i članovi uredništva časopisa.

23. septembar, 13:00
Dom omladine Beograda, Sala Amerikana
Cedeum, UK Parobrod i Dom omladine Beograda, Beograd, Srbija
Kosta Peševski
KAZNENA SUBOTA
Otvoreni forum i javno čitanje drame
Režija: Ana Grigorović
Trajanje: 120 minuta
(uključujući i Otvoreni forum)
Igraju: Milena Živanović, Dušan Matejić, Uroš Jakovljević, Mladen Sovilj, Milica Trifunović, Mladen Andrejević i Ljubomir Bandović.

Drama Kaznena subota napisana je po motivima kultnog tinejdžerskog filma iz osamdesetih The Breakfast Club. Uvodi nas u svet pubertetskog beznađa i potrage adolescenata za identitetom iz koje proizilazi niz komičnih, dirljivih i tužnih situacija. I tako se dolazi do dragocenog uvida da se iza delinkvencije, arogancije, preterane ambicije uvek krije neka tuga, odbačenost, osećaj da si neshvaćen i nevoljen. S druge strane, drama osvetljava i svet odraslih, onih uskogrudih koji su nezadovoljni svojim životima, nespremni da se iskreno bave pedagogijom, koji represiji pristupaju kao liniji manjeg otpora i prisilno pokušavaju da zauzdaju ovu decu noseći se večnom premisom kako su nove generacije sve gore i gore. Pisac uspeva da dočara ove teme bez patetike i sa njemu svojstvenim humorom ukazujući da ipak nije sve tako beznadežno kao što se čini… Upravo zato, Kaznena subota je, iako slika niz likova čiji problemi nisu beznačajni, puna neke autentične i dragocene nade. Zbog svega toga bilo bi dragoceno da ovo delo gledaju oni kojima se ono i bavi – adolescenti. Drama Kaznena subota deo je programa čitanja neizvedenih dramskih tekstova u okviru ciklusa Biseri iz upravničkih fioka Ustanove kulture „Parobrod“. Ovaj program je u protekle dve godine prepoznat kao jedna od retkih inicijativa čiji je primarni cilj podržavanja stvaralaštva mladih. Koprodukcijom sa Domom omladine Beograda ostvarena je težnja da se dopre do još šireg auditorijuma. Javnom čitanju drame Kaznena subota prethodi Otvoreni forum u koji će publiku uvesti reditelj Stevan Bodroža, urednik Bisera iz upravničkih fioka. Otvoreni forum se nastavlja posle javnog čitanja uz uključivanje autora, kao i učesnika radionice Školsko Forum pozorište za školu bez nasilja – voditelja, učenika, njihovih nastavnika i publike. Posle Otvorenog foruma i čitanja, za zainteresovane je organizovana i projekcija filma The Breakfast Club.
Podrška: UNICEF i Jedinica za prevenciju nasilja Ministarstva prosvete i nauke Srbije (Program Škola bez nasilja)

23. septembar, 17:00
Centar za kulturnu dekontaminaciju
Backa Teater, Geteborg, Švedska
DOBRA DELA
Scenski performans
Trajanje: 120 minuta
(uključujući i dijalog sa autorima predstave)
Režija: Mattias Anderson
Scenografija i kostimografija: Ulla Kassius
Šminka: Linda Boije af Gennäs
Dizajn svetla: Tomas Fredriksson
Muzika i dizajn zvuka: Jonas Redig
Dramaturgija: Stefan Åkesson
Produkcija: Lisa Nowotny
Fotografije: Ola Kjellbye
Igraju: Bahador Foladi, Karin de Frumerie, David Fukamachi Regnfors, Ylva Gallon,
Anna Harling, Ove Wolf

Postoji li uopšte dobro delo? Da li je to samo prerušena sebičnost? Mattias Andersson istražuje dobrotu kao pokretačku snaga ljudskih akcija. Dobra dela su pozorišno ispitivanje problematičnog koncepta dobrote, koji nije u trendu.
U obimnom projektu sa intervjuima, mladim ljudi širom Evrope – iz Grčke, Srbije, Nemačke, Francuske, Rumunije, Mađarske, Britanije, Italije, Španije, Finske, Holandije i Švedske – postavljeno je pitanje da li su uradili neko dobro delo u svom životu. Počev od njihovih priča, nisu samo opisana njihova dela nego i realnost i osećanja koja su utemeljena u Evropi danas.
Njihove priče sačinjavaju jedan savremen dokument o Evropi koja je razorena ekonomskom krizom, Evropi koja je najčešće opisivana kao kontinent kojim se šire sebičnost, pohlepa, rasizam i surovost. Polazeći od specifičnih situacija u kojima su pojedinci bili u poziciji izloženosti da iznenada i neočekivano urade nešto što bi se moglo nazvati dobrim delom, nadamo se da ćemo dati sliku našeg vremena u novom i iznenađujućem svetlu. Dobra dela istražuju alternativne modele i narative da bi se opisali motivi ljudi koji se tako rutinski danas koriste u medijskim vestima i pričama. Iz prikupljenog materijala, dramaturg i režiser Mattias Andersson uobličio je scenski performans zajedno sa ansamblom ovog teatra. Upotrebom glume, muzike, snimljenih glasova, slika i koreografije, nastaje scenski performans u kome je publika najvažniji činilac. U pozorišnom sada, publika i glumci zajedno istražuju šta bi moglo da bude „dobro delo“ i kako nečija lična priča može da se ispolji u nečemu što bi se moglo nazvati pozorištem.
Podrška: The Swedish Institute SI

24. septembar, 13:00
UK Parobrod
Bazaart, Beograd, Srbija
VERTIKALE
Tribina
Trajanje: 120 minuta

Tribina Vertikale deo je inicijative grupe Bazaart i partnerskih organizacija da se kroz projekat OSTRVA/ISLANDS povežu važni subjekti u oblastima drame i obrazovanja u Srbiji – škole, nastavnici, aktivisti, umetnici, donosioci odluka, istraživači, profesori, donatori… kako bi se osnažili učitelji i nastavnici, aktuelizovala obrazovna praksa, poboljšalo inicijalno obrazovanje nastavnika i modernizovali nastavni planovi i programi. Ova tribina želi da poveže tradiciju i viziju u umetničkom radu s decom i mladima i da istakne značaj kontinuiteta za očuvanje i izgradnju vrednosne okosnice društva u promeni, vrednosti koje nisu omeđene ljudskim vekom – nasleđe, humanost, snaga ljudskog dela, i koje su utemeljene u generacijama pre nas, a čuvaju se, razvijaju i prenose kroz naš rad i naša dela za generacije koje dolaze. Tako se formiraju vertikale koje nas vode i uzvisuju kao ličnosti i kao društvo. Nezaobilazni deo razvoja vertikala je podsticanje donatorstva. Biti donator u domenu kulture i obrazovanja znači nastavljati vrednosti koje nisu omeđene ljudskim vekom, već su deo opšteg nasleđa. U to opšte nasleđe utkane su i ideje humanosti i vere u snagu ljudskog dela. Donatorstvo će biti jedna od tema o kojima će se govoriti na tribini.
Urednice i moderatorke: Sunčica Milosavljević i Marina Milivojević-Mađarev.
Projekat OSTRVA/ISLANDS finansira Evropska Unija kroz program “Podrška civilnom društvu”. Projekat se sufinansira iz budžeta Republike Srbije – Kancelarija za saradnju sa civilnim društvom, Ministarstvo kulture i informisanja i Ministarstvo omladine i sporta.

24. septembar, 17.00
Bitef Teatar
Hleb Teatar, Beograd, Srbija i Ake Ake Theatre, Danidin, Novi Zeland
SESTRE PO ORUŽJU
Esej u pokretu o Prvom svetskom ratu/Posle predstave dijalog s autorima
Trajanje: 120 minuta
(uključujući i dijalog sa autorima predstave)
Repriza predstave: 25. septembar, 20.00
Pozorište Mladih, Novi Sad
Tekst, dramaturgija i režija: Sanja Krsmanović Tasić
Muzika: Jugoslav Hadžić
Igraju: Jugoslav Hadžić, Sanja Krsmanović Tasić, Jessica Latton, Rhys Latton i Anastasia Tasić
U predstavi su korišćeni tekstovi Antonija Đurića, Rebeke Vest, Kemala Ataturka i Kodeks japanskog samuraja iz 14. veka. Fotografije: Alen Dove i Jelena Tasić

Predstava Sestre po oružju uzima kao polazište stav autorki da je istorija kaleidoskop sastavljen od pojedinačnih sudbina i ličnih istina, kao i da pozorište ima moć da pripoveda istoriju na neposredan način kroz zajednički ritual publike i izvođača. Svrha rituala je isceljenje, u ovom slučaju uz pokušaj da se razotkrije složeni fenomen rata. Osnovna tema predstave je Prvi svetski rat na Balkanu.
Kroz vizuru žena aktivnih učesnica, Sofije Jovanović, Beograđanke, ratnice i heroine balkanskih ratova, doktorke Jessie Scott, Novozelanđanke, prve žene ratne hirurškinje, koja je lečila srpske vojnike, kao i mnogih drugih, sagledava se rat iz jednog drugačijeg, ličnijeg ugla, ugla žene stvarateljke, u žarištu uništenja i smrti. Priče kojima će se predstava baviti i do kojih su autorke došle nakon iscrpnog istraživanja teme, obuhvataju i priče mavarskih ratnika koji su se borili na Balkanu, kao i svedočanstva ANZAK-a (Australia and New Zealand Army Corps) i srpskih vojnika, učesnika rata. Ova međunarodna saradnja obiluje izvornim pesmama naših iseljenika iz udaljenih delova sveta uz ukrštanje drevnih plesova sa Balkana i Novog Zelanda.
Predstavu su podržali Creative New Zealand WW100 Centenary fund, Otago Community Trust i Ministarstvo kulture Republike Srbije.

25. septembar, 13.00
Univerzitetski park kod Studentskog trga
Hop.La!, Beograd i Centar za kulturu Masuka, Velika Plana, Srbija
ŠEKSPIR U PARKU
Interaktivna prezentacija projekta
Trajanje: 120 minuta
Autorka projekta: Anđelka Nikolić
Asistentkinja: Anita Stojadinović

Šekspir u parku je projekat za mlade inspirisan delima Vilijema Šekspira, koji grupa Hop.La! realizuje tokom 2014. godine. Uz pomoć profesionalnih dramskih umetnica, mladi ljudi istražuju osnovne elemente analize i interpretacije pozorišnog teksta i upoznaju savremene forme izvođačkih umetnosti, kako bi oblikovali autentično čitanje Šekspira koje će podeliti sa svojim sugrađanima. Traže se odgovori na pitanja: Može li Šekspir biti savremen? Može li Šekspir biti ličan? Kako se klasičan dramski tekst može igrati na ulici, na igralištu, u parku, na pijaci, u čekaonici Doma zdravlja? Otvorenost kreativnog procesa očima javnosti, situiranjem u javne prostore, ima za cilj razbijanje stereotipa o pozorištu kao elitističkoj umetnosti i osnaživanje mladih u animaciji kulturnog života zajednice.
Program je deo šireg projekta koji se sastoji iz dva ciklusa radionica ambijentalnog pozorišta: Šekspir u parku organizovan je tokom jula i avgusta u javnim prostorima Velike Plane, dok se Šekspir u bloku organizuje u oktobru i novembru u javnim prostorima Novog Beograda i Zemuna.
Projekat su podržali Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije i Opština Velika Plana.

25. septembar, 17.00
Cirkuski šator na platou ispred Muzeja savremene umetnosti
Cirkorama, Zagreb, Hrvatska; Cirkusfera, Beograd, Srbija; Le Cirk’Oblique, Carcassonne, Francuska
STAROST
Predstava projekta Cirkobalkana
Trajanje: 120 minuta
(uključujući i dijalog sa autorima predstave)
Reprize predstave: 26. i 27. septembar, 20.00
Kreirali i izvode: Arnaud Essertel, Domagoj Šoić, Jadranka Žinić Mijatović, Marie Mercadal, Milan Manić
Dizajn svetla i zvuka: Julie Lesas
Pogled spolja: Ivana Koraksić i Nikola Mijatović
Scenografija: Hristina Šormaz
Kostimi: H&Z

Sama u svom svetu – svetu sećanja, ludila, halucinacije i ponekog nepoželjno-poželjnog gosta, jedna starica proživljava mladost, srećne trenutke, kao i velike tragedije iz svoga života. Kako se ona sa time nosi, pokušaće da prikaže šest umetnika iz tri cirkuske kompanije. Za kreaciju scena korišćene su klovnovske improvizacije u kombinaciji sa cirkuskim tehnikama, pomoću kojih se prikazuje tragikomičnost staričine situacije pred kraj njenog života. Dublje u njen svet uvlače nas elementi cirkuskih tehnika (akrobacije u vazduhu, manipulacija objektima, magija…) i rekvizite koje se primarno koriste u predstavi. To su stvari iz svakodnevnog života, stvari koje danas prihvatamo zdravo za gotovo, a koje će jednoga dana u nama možda probuditi sećanja od kojih bežimo ili nas možda podstaći da ponovo proživimo najemotivnije trenutke našeg života.
Predstava je rezultat projekta Cirkobalkana, francusko-srpsko-hrvatske koprodukcije inicirane i realizovane uz podršku i pomoć Francuskog instituta u Beogradu kroz projekat Teatroskop. Osnovna ideja projekta je da se, pored postavljanja cirkuskog šatora kao nezavisnog edukativnog, kreativnog i izvođačkog prostora, obuče lokalne cirkuske organizacije i umetnici u pogledu funkcionisanja, kreiranja i održivosti kako „putujućeg“ performansa, tako i cirkuskog šatora, te da se uspostavi kontakt s lokalnom publikom i cirkuskim umetnicima u Regionu kroz predstave, radionice i Open Stage program. Novina ovogodišnje realizacije projekta Cirkobalkana jeste veliko kreativno druženje u Beogradu pre BITEF Polifonije u septembru.
Podrška: Francuski institut za kulturu, Ambasada Francuske u Beogradu, Ministarstvo kulture i informisanja Srbije i Muzej savremene umetnosti u Beogradu

26. septembar, 13.00
Bašta Muzeja Vuka i Dositeja
Teatar Farmakopea, Beograd, Srbija
OTROVI KAPULETOVOG VRTA
Interaktivna prezentacija školskog projekta
Trajanje: 90 minuta
Autorka projekta: Jelena Stojiljković
Stručni konsultanti: Jasna Savić, Marijana Milosavljević, Aleksandra Rakićević Kovačević
Igraju učenici: Katarina Gilić, Nevena Đorđević, Aleksandra Jeftić, Jelena Jojić, Tatjana Karadžić, Saša Komazec, Milica Kulić, Sandra Maksimović, Darko Manjenčić, Marija Miletić, Selma Miftari, Dejana Nađ, Tamara Nedeljković, Katarina Panić, Maja Petrović, Milica Radojičić, Aldin Selmani, Milana Stevanović, Ana Stupar i Nemanja Ćorić
Fotografije: Kotorski festival pozorišta za decu

Teatar Farmakopea je odeljensko pozorište Farmaceutsko–fizioterapeutske škole koje su oformili nastavnici podstaknuti EU projektom DICE, s ciljem kontinuiranog rada s učenicima pri obradi odabranih lektira iz nastavnog sadržaja u korelaciji sa stručnim predmetima. Predstava je nastala kroz procesni rad, a povodom 450 godina od rođenja Šekspira. Zasniva se na kombinaciji izabranih delova Romea i Julije i knjige Otrovni Šekspir – Šekspirovi otrovi, Šimona Đarmatija. Na taj način se uže stručno, a metodički sveobuhvatno, obrađuju teme koje proističu iz nastavnih sadržaja. Predstava je reprezentativan model pristupa književnosti i lektiri u korelaciji sa stručnim sadržajima hemije i farmakognozije.
Ovu školsku predstavu određuje doza primanja Šekspirove poruke. Od čega su se stvarno otrovali Romeo i Julija? Da li je mržnja najjači otrov iz koga nastaju doze ostalih otrova? Koja je doza znanja potrebna da čovek ostane veran sebi i svom zanimanju? Insistirajući na otrovima, Šekspir u stvari govori o protivotrovima i piše priču sa srećnim krajem.
Posle predstave održaće se susret i razmena iskustva učesnika projekta Šekspir u parku i članova Teatra Farmakopea. Moderatorka: Nataša Milović, Projekat «Šekspirova deca»

26. septembar, 17.00
Centar za kulturnu dekontaminaciju
Compagnie Arti-Zanat, Francuska/Srbija
ENKIDU/GILGAMEŠ
Evolutivna predstava
Trajanje: 120 minuta
(uključujući i dijalog sa autorima predstave)
Režija: Richard Grolleau
Muzika: Seb El Zin
Igraju: Damjan Diklić, Richard Grolleau i Seb El Zin

Putem predstave istražuje se koncept participativnog pozorišta u stalnom nastajanju, otvorenu formu koja, za svako izvođenje, uključuje drugu grupu neprofesionalnih glumaca. Rezultat je zajednička predstava nastala kroz susret sa novom grupom učesnika.
U središtu projekta je ideja o susretanju, kako u samoj formi tako i u interpretaciji Epa o Gilgamešu. Gilgameš, kralj Uruka, polubog je i polučovek. Na početku epa, Gilgameš se oseća svemoćno i koristi vlast da zadovolji sve svoje nagone. U susretu sa Enkiduom (polučovek, poluzver), koga prepoznaje kao sebi ravnog, Gilgameš malo-pomalo spoznaje svoju čovečnost, a nakon Enkiduove prerane smrti postaje svestan svoje smrtne prirode.
Nakon dve sesije rada u Francuskoj, uz učešće učenika osnovne škole, a zatim starijih lica, Enkidu/Gilgameš biće u Beogradu prikazan u saradnji sa međugeneracijskom grupom – učenicima beogradskih srednjih škola i članovima klubova za stara lica.
U radionicama koje prethode igranju predstave, kao i u samoj predstavi, učestvuju učesnici u projektima POD teatra: članovi dnevnih centara i klubova za stara lica Čukarica i Stari Grad II, učenici Trinaeste i Petnaeste beogradske gimnazije i Farmaceutsko-fizioterapeutske škole.
Podrška: Francuski institut u Srbiji, Evropska kulturna fondacija, Centar za kulturnu dekontaminaciju i Udruženje Živimo zajedno

27. septembar, 13.00
Ispred Muzeja savremene umetnosti u Beogradu, Ušće
Francuski institut, Beograd, Srbija
KAKAV JE OVO (NOVI) CIRKUS
Susret/debata na temu novog cirkusa
Trajanje: 120 minuta

U okviru projekta Teatroskop, koji ima za cilj da pospeši razmenu mišljenja i praksi na polju scenskih umetnosti jugoistoka Evrope, Francuski institut organizuje susret/debatu. Skup ima za cilj da napravi presek stanja novog cirkusa na Balkanu i da otvori temu njegove perspektive.
Cirkobalkana je dobio podršku projekta Teatroskop Francuskog instituta za stvaralaštvo i turneje u regionu.

27. septembar, 17.00
Prva ekonomska škola
Centar E8 i Bitef Teatar, Beograd, Srbija
NEMAČKA
Sirotinjski bal uz prigodan kulturno-obrazovni program
Trajanje: 120 minuta
(uključujući i dijalog sa autorima predstave)
Koncept, tekst i režija: Vojislav Arsić, Milena Bogavac i Ivan Stojiljković
Koautori i izvođači: Nadica Ajredinović, Edison Bajramović, Denis Durić, Đorđe Jašarević, Milica Mladenović, Aleksandra Stojanović
Dizajn plakata i video-art: Ivan Stojiljković, Marina Perović
Organizacija: Bojana Stojković
Odnosi sa javnošću: Marina Ugrinić
Vokalni aranžmani: Bojana Vunturišević

Interaktivna predstava Nemačka bavi se problemima mladih sa juga Srbije. Bez obzira na nacionalnost i različite uslove u kojim žive, svima im je zajednička ideja da će bolju budućnost imati samo ukoliko se odsele iz zemlje u kojoj su rođeni. Polazeći od činjenice da su građani Srbije prvi po broju zahteva za azil u Republici Nemačkoj, ova predstava ima za cilj da pokaže zbog čega se veliki broj mladih u našoj zemlji oseća nepoželjno, diskriminisano ili nezadovoljno. Ona se posebno dotiče teme „lažnih azilanata“ i postavlja pitanje mogu li se azilanti deliti na lažne i prave, a cilj joj je da ukaže na činjenicu da se u Srbiji uglavnom govori o posledicama ove pojave, a vrlo malo o načinima da se njeni uzroci spreče.
Integracija, diskriminacija i migracije Roma u ovoj predstavi povod su da se postavi pitanje: zašto je Srbija zemlja iz koje mladi žele da odu, te šta je potrebno da bi Srbija postala kao Nemačka? Da li je lakše bežati u Nemačku ili učiti od Nemačke? Da li je teže biti stranac/strankinja ili se tako osećati u svom rodnom gradu?
Predstava je nastala kroz eksperimentalni, radionički proces, a mladi koji u njoj nastupaju, govore o svojim ličnim iskustvima, razmišljanjima i vizijama budućnosti. Zbog svoje edukativne prirode, ali i činjenice da diskriminacija Roma u društvu počinje u prosvetnom sistemu, predstava se igra u prostoru škole. Njenu publiku čine „učenici“ i „učenice“ različitih uzrasta, zainteresovani da steknu teorijska i praktična znanja o integraciji, diskriminaciji i migracijama romske populacije.
Predstava je realizovana u okviru projekta Anti-diskriminaciona kampanja, usmerenog ka mladim Romima, Romkinjama i neromskoj populaciji na Jugu Srbije.
Donator: Caritas Luxemburg

28. septembar, 13.00
UK Parobrod
Teatar Mimart, Beograd, Srbija
PIKSELIZACIJA
Prezentacija radionice Stop-motion animacije za mlade
Trajanje: 120 minuta
Autorka projekta: Nela Antonović

Radionice kreativne vizualizacije Mimart stimulišu učesnike da stvore doživljaj pomoću znanja i iskustva prakse voditelja, pružaju informacije iz teorije i literature i omogućavaju mladim učesnicima da samostalno kreiraju lične priče, inicirane temom/problemom koji su sami odabrali uz rešavanje zadatka. Kreirani pokreti tela nastali tokom procesa rada zabeleženi su foto-aparatom, a dobijene fotografije postale su osnov za dalje kreiranje i video-animaciju. Video-art koji se prezentuje nastao je tehnikom stop-motion animacije – pikselizacijom.
Voditeljka metode Mimart: Nela Antonović, osnivačica i rediteljka Teatra Mimart
Voditeljka video animacije: Kristina Drašković Bočkov, FLU, master Bauhaus
Voditeljka fotografske radionice za animaciju: Lidija Antonović, akademska fotografkinja
Teatar Mimart podržan je od Sekretarijata za sport i omladinu Grada Beograda.

28. septembar, 17.00 i 20.30
Dom omladine Beograda, Sala Amerikana
ZID Teatar, Amsterdam, Holandija
SA KROVOVA SVETA NA TURNEJI
Pozorište zajednice
Trajanje: 120 minuta
(uključujući i dijalog sa autorima predstave)
Repriza predstave u 20.30
Koncept i režija: Karolina Spaić
Tekst: Ane Hogvind
Muzika: Mark Baroner
Ansambl: Sebo Baker, Anika Ferflet, Dido Mirk, Ista Bagus Putranto
Glumci iz lokalne zajednice: Gokan Aksoj, Mahmud Ibrahim, Nanda Jagdev, Marike Lukas, Lara Baker, Emanuel Lukas, Febi Brak
Fotografije: Maria Morales, Malwina Kovalska i Roberto Rizzo

ZID Teatar povezuje umetnost, kulturu i društvo razvijanjem kreativnog talenta ljudi što čini pokretački motor pozitivnih promena. Sa krovova sveta na turneji je najnovija pozorišna produkcija ovog pozorišta zajednice (Community Theatre). Ova sjajna, očaravajuća, dinamična predstava inspirisana je hvaljenom produkcijom Rimske tragedije Toneelgroep iz Amsterdama, jedne od vodećih pozorišnih trupa Evrope, sa kojom ZID sarađuje. Predstava Sa krovova sveta zasniva se na tri Šekspirove tragedije: Koriolan, Antonije i Kleopatra i Julije Cezar. Tim umetnika ZID Teatra zajedno sa glumcima iz zajednice istraživao je uticaj politike na svakodnevni život lokalnog stanovništva u nekoliko zajednica Amsterdama, gde se dešavaju potpuno neočekivani i univerzalni događaji.
Tokom jednogodišnjih susreta, proba i intervjua u različitim delovima grada, umetnički tim prikupio je priče lokalnog stanovništva i pretvorio ih u multidisciplinarni performans ispunjen muzikom, pevanjem, poezijom i video-porukama ljudi iz celog sveta.
ZID je razvio model projekta „na turneji“, gde kombinuje ovaj metod rada u saradnji sa lokalnim umetnicima i zajednicom. To znači da se za svako mesto stvara nova, autentična verzija predstave koja se sastoji od postojećih elemenata i svežeg, lokalnog materijala koji se u nju unosi. Za ZID to predstavlja dodatnu priliku da proširi svoj metod i predstavi ovaj neobični oblik pozorišta zajednice u različitim delovima sveta.
Sa krovova sveta, ističe rediteljka Karolina Spajić, predstavlja današnju Holandiju i njene građane. Veoma različiti ljudi u odnosu na poreklo, versku pripadnost, stavove i snove, žive zajedno u maloj zemlji. Mnogi od njih žive u brojnim stvarnostima: vode svakodnevni život, ali na njih takođe utiču i njihovi životi u zemljama koje su ostavili za sobom, ili u koje žele da se presele. Šta nas povezuje? A još važnije, imamo li uticaja bilo gde osim u sopstvenim dnevnim sobama?
U predstavu ZID Teatra na BITEF Polifoniji, kao deo ansambla predstave i lokalni izvođači, uključiće se članovi POD Teatra iz Beograda. Predstavama u Domu omladine prethodi otvorena prezentacija projekta Sa krovova sveta ZID Teatra i susret pozorišta zajednice Beograd – Amsterdam 27. septembra u 11,00 u UK Parobrod.
Turneju je podržao Performing Arts Fund iz Holandije i Ambasada Kraljevine Holandije u Beogradu.

29. septembar, 13.00
Dom omladine Beograda, Sala Amerikana
POD Teatar i Kulturni centar Čukarica, Beograd, Srbija
DVA KRAJA SENKE
Projekat i predstava pozorišta zajednice
Trajanje: 120 minuta
(uključujući i dijalog sa autorima predstave)
Režija: Tanja Pajović i Branka Bajić
Učesnici: članovi dnevnih centara i klubova za stara lica Čukarica i Stari Grad II,
i učenici/ce Trinaeste i Petnaeste gimnazije u Beogradu
Čarolija nekadašnjeg porodičnog okupljanja svih generacija i pričanja priča, izgleda, sve se više gasi. Nekada su nam ova okupljanja pomagala da učimo jedni od drugih: mi stari i mladi, staromodni i moderni, „prevaziđeni“ i tek za život ustreptali…, pomagala su nam da povežemo iskustva sa oba kraja i razmenimo verovanja i istine. U ovim porodičnim događanjima poštovala se vrednost svake individue kao ravnopravnog dela zajednice.
Projekat Dva kraja senke i istoimena predstava, nastojanje su da se ponovo osvetle ovakvi događaji i priče i da se kroz čaroliju slušanja, približavanja i razmenjivanja prikaže i ono što tu senku i stvara, dajući im jednaku vidljivost i snagu, a to su ljudi – stari i mladi. Kako smo to pokušali?
Stvorili smo teatar kao mesto komunikacije, mesto susreta sa sobom, sa drugima, kao mesto uspostavljanja međusobnog odnosa između onih koji su različiti (i onoga što je različito) čineći tu razliku vidljivom i omogućavajući komunikaciju kroz neposredan živi kontakt, kroz empatiju i reciprocitet.
Rad na predstavi kreirao je prostor i vreme susretanja dveju generacija, susreta mnoštva različitih i sličnih priča i bitnih tema, ličnih i opšteljudskih, dajući jednako dostojanstvo različitim akterima, njihovim „jezicima“ i oblicima ekspresije.
Zajedničkim radom, učesnici su stavljeni u uloge da sami planiraju, dogovaraju se, organizuju, osmišljavaju situacije, scene, kostim i prostor u kojem se priče dešavaju, živeći neponovljivo iskustvo stvaranja predstave kao zajedničkog – kolektivnog čina.
Posmatranje – razmišljanje – izazov – eksperiment – akcija, sve su to koraci preduzeti na ovom putovanju kroz sebe i kroz vreme, da bi se na kraju spojili u ovome sada, u konkretnom činu.
Aspekti međuljudskih odnosa i umetnički aspekti mogu i moraju da postoje zajedno.
Pogotovu u ovoj realnosti, gde izgleda da je jedina stvarna mogućnost spasenja u lepoti i harmoniji Različitosti. Kao što to pokazuje i poslednja scena Felinijevog filma Osam i po: Veliki krug ljudi koji se drži za ruke…

Ovom predstavom zatvara se 15 BITEF Polifonija 14 i pokreće se otvaranje novog partnerskog projekta učesnika ovogodišnjeg programa za novo pozorište zajednice na BITEF Polifoniji 2015.

Prepodnevne radionice/prezentacije

22. septembar, 11.00
Dom omladine Beograda, Sala Amerikana
Backa Teater, Geteborg, Švedska
DOBRA DELA KAO STUDIJA SLUČAJA
Radionica
Voditeljke: Erika Isaksson i Lisa Nowotny
Trajanje: 90 minuta
Radionica je namenjena onima koji su zainteresovani za scensku umetnost za mladu publiku, a zamišljena je kao priprema za predstavu Dobra dela koja se igra na programu ovogodišnje Polifonije. Radionica se sastoji iz tri dela: uvoda u izvođačke umetnosti za mladu publiku u kontekstu Švedske i modela Backa Teatra sa prezentacijom rada s mladim ljudima, kao izvora znanja o društvu danas. Njen cilj je da pomogne mladoj publici i nastavnicima da usvoje savremenu izvođaču umetnost i pitanja zasnovana na univerzalnoj moralnoj filozofiji. Sledi praktičan deo sa vežbama koje se prema ovom modelu koriste kako sa mladima tako i sa odraslima. Pri kraju radionice osmišljeno je i vreme za pitanja i komentare.
Podrška: The Swedish Institute SI

22. septembar, 11.00
UK Parobrod
Cedeum, Beograd, Srbija
ŠKOLSKO FORUM POZORIŠTE ZA ŠKOLU BEZ NASILJA
Radionica za učenike i nastavnike zajedno
Voditelji: Aleksandra Jelić, Miroslav Nikolić, Nermin Ahmetović
Koordinatorka: Ljubica Beljanski-Ristić
Trajanje: 90 minuta
(od 22. septembra, sledećih dana prema dogovoru)
Radionica je namenjena učenicima i njihovim nastavnicima kao podrška i inicijativa da se osnaži i obogati model obuke za Forum pozorište u okviru programa Škola bez nasilja koji se sprovodi u školama širom Srbije. Cilj je da se obuka proširi novim programskim oblicima i medijima kao što su film, dramski tekstovi i pozorišne predstave. Teme koje pokreće drama Kaznena subota, kao i predstava Dobra dela, biće podsticaji za sopstvene priče učesnika iz kojih će se kreirati male Forum scene, kao i interakcija sa publikom u Otvorenom forumu.
Tokom proteklih godina BITEF Polifonija je u svom programu u kontinuitetu negovala Forum pozorište, ostvarujući svoju ulogu promotera i prezentera razvoja Pozorišta potlačenog Augusta Boaloa kao specifične nove pozorišne tendencije i vrlo delotvorne tehnike pozorišta za društvenu akciju. Prva radionica Školskog Forum pozorišta održana je na BITEF Polifoniji 2005. godine u organizaciji Cedeuma kao projekat regionalne saradnje. Voditeljka je bila Ivana Marijančić, Forum trenerica Hrvatskog centra za dramski odgoj iz Zagreba.
Podrška: UNICEF i Jedinica za prevenciju nasilja Ministarstva prosvete i nauke Srbije (Program Škola bez nasilja)

22. septembar, 11.00
Cirkuski šator ispred Muzeja savremene umetnosti
Cirkusfera, Beograd, Srbija
PROJEKAT: CIRKOBALKANA
Cirkuska radionice za mlade
Trajanje: 120 minuta
(od 22. do 25. septembra, svakoga dana u istom terminu)
Deo projekta Cirkobalkana, koji se na 15 BITEF Polifoniji 14 predstavlja izvođenjem predstave Starost, jesu i radionice koje će pružiti zainteresovanim srednjoškolcima mogućnost da postanu akteri, a ne samo da budu publika novog cirkusa. U cirkuskom šatoru, organizovane po principu kružnog treninga, ove radionice će biti prostor gde će svako od polaznika imati mogućnost da se upozna sa različitim cirkuskim disciplinama/rekvizitima. Nakon toga, polaznici će moći da izaberu jednu od disciplina kojoj će se više posvetiti.
Instruktori i treneri: Vladana Manić, Hristina Šormaz, Sanja Radulović, Ivana Koraksić, Uroš Kuridža i Milan Manić, dugogodišnji cirkuski umetnici i izvođači
Podrška: Francuski institut za kulturu, Ambasada Francuske u Beogradu, Sekretarijat za sport i omladinu Beograda i Muzej savremene umetnosti u Beogradu

22. septembar, 11.00
UK Parobrod
Teatar Mimart, Beograd, Srbija
PIKSELIZACIJA
Radionice Stop motion animacije za mlade
Voditelji: Nela Antonović, Kristina Drašković Bočkov, Lidija Antonović
Trajanje: 180 minuta
(od 22. do 28. septembra, svakoga dana u istom terminu)
Radionice Stop motion animacije namenjene su mladima. Imaju multidisciplinarni karakter jer povezuju kreirane pokrete tela metodom Mimart i vizuelnu umetnost, fotografiju i stop-motion animaciju. Cilj radionica je da mladi budu učesnici u kreativnom procesu u radionici, da razvijaju i usavršavaju svoje potencijale i da se upoznaju s različitim umetničkim formatima: art fizikus, fotografija, montaža i kreiranje filmića. Važno je razvijanje veštine dijaloga, formiranje stavova, kritičnosti i samokritičnosti, tolerancije, kao i spremnost na kompromise, a svakako i sticanje samopouzdanja i odgovornosti i ojačavanje mladih da kroz kreativan proces nađu rešenja zadatka koji je pred njih postavljen. Poslednjeg dana održaće se otvorena prezentacija za sve zainteresovane. Povezivanje metoda Mimart i Image teatra pokazalo se kao vrlo efikasno u vanpozorišnim oblastima, o čemu govore rezultati primene u neformalnom obrazovanju mladih u pilot-projektu u SKC-u, gde su nastali uspešni kratki filmovi koji se bave problemima mladih.
Teatar Mimart je podržan od Sekretarijata za sport i omladinu Grada Beograda.

22. septembar, 11.00
UK Parobrod
Ake Ake Teatar, Danidin, Novi Zeland
WHARE TAPERE
Radionica Maorskih igara i pesama sa Novog Zelanda/Aotearoe
Voditelji: Jessica Latton i Rhys Latton
Trajanje: 90 minuta
Whare tapere su kuće/kolibe za zabavu i druženje maorskih plemena iz perioda pre dolaska Evropljana na Aotearou, Novi Zeland. Jessica Latton po svom poreklu pripada maorskom plemenu sa južnog ostrva Novog Zelanda – Kai Tahu, magistar je pozorišne režije i poseduje više od petnaest godina iskustva u dramskoj i plesnoj pedagogiji. Radionica će se sastojati iz fizičkog zagrevanja koji istražuje ritam uz tradicionalnu i savremenu maorsku muziku, igara koordinacije sa rukama, perom I štapovima, učenju HAKE Powiri, ili Hake dobrodošlice, učenju waiate, maorske pesme ili molitve, a završiće se sa poroporoake-om, krugom u kome svi učesnici mogu da podele ono što su naučili i pokažu svoj odgovor na mahi (delo).

27. septembar, 11.00
UK Parobrod
ZID Teatar, Amsterdam, Holandija
SA KROVOVA SVETA NA TURNEJI
Prezentacija pozorišta zajednice
Koncept i režija: Karolina Spaić
Trajanje: 90 minuta
ZID Teatar – Centar za umetnost i pozorište zajednice je kulturna organizacija osnovana u Amsterdamu početkom devedesetih godina. ZID Teatar stvara predstave pozorišta za zajednicu zajedno sa lokalnim stanovništom i profesionalcima. Iz svoje baze u Amsterdamu, ZID deluje na regionalnom, nacionalnom i međunarodnom nivou. ZID ima ambiciju da svoj multimedijalni, interkulturalni i međugeneracijski pristup širi po celom svetu. Dobitnik je značajnih nagrada i priznanja. Otvorena prezentacija projekta Sa krovova sveta na turneji i susret pozorišta zajednice Beograd – Amsterdam prethodi igranju dve predstave u Domu omladine 28. septembra u 17,00 i 20,30 sati.

Posebna napomena:
Radionice, prezentacije i stručni skupovi u okviru 15. Bitef Polifonije su besplatni za sve zainteresovane (tabela sa pregledom svih programa u prilogu). Ulaznice za predstave iznose 100,00 dinara, simboličnog su karaktera i predstavljaju akciju podrške svih učesnika i gledalaca Bitef Polifonije da mladim učesnicima u predstavama i prezentacijama, kao i zainteresovanim učesnicima radionica, omoguće nastavak međusobne saradnje i pomognu da se sakupi bazična suma za susrete kroz novi projekat koji se otvara poslednjeg dana Bitef Polifonije za novo pozorište zajednice na Bitef Polifoniji 2015.godine.
Broj mesta za sva dešavanja na Bitef Polifoniji je ograničen.
Ulaznice za predstave se mogu nabaviti preko prijave na mail: bp.predstave@gmail.com
Prijave za radionice i prezentacije: bp.radionice@gmail.com
Prijave za stručne skupove: bp.strucniskupovi@gmail.com

Bitef-Polifonija-2014-TABELA--ulaznice-i-pregled-programa-1