post

Bitef > Bitef Festival > Vesti > Ko je ko > Anja Suša – Selektor

post cover

Anja Suša – Selektor

  • By aaron 
  • Category: Ko je ko 
  • Comments (0) 

Anja Suša je rođena 1973. u Beogradu. Diplomirala na odseku za pozorišnu i radio režiju Fakulteta dramskih umetnosti.
Magistrirala na odseku za opštu savremenu istoriju Filozofskog fakulteta u Beogradu, 2002.
Jednogodišnje stručno usavršavanje na studijama teatrologije na Bečkom univerzitetu, kao dobitnica Herderove stipendije (Afred Toepfer Fondacije), 2001-2002.
Jedna od osnivačica i umetnička direktorka trupe Torpedo (1997-2001).
Režirala je 40 predstava u pozorištima Beograda , Novog Sada, Hrvatske, Švedske, Slovenije i Crne Gore.
Dobitnica je brojnih pozorišnih nagrada prevashodno za njen rad u pozorištu za decu i mladu publiku. Piše kolumne, eseje i članke o pozorištu za razne pozorišne časopise i novine u Srbiji i inostranstvu.

1997 – 2000: Suosnivačica i umetnička direktorka TORPEDO pozorišne trupe
2002 – 2012: Generalna i umetnička direktorka Malog pozorišta ,,Duško Radović”
2006 – : Selektorka BITEFa
2002-2005: Članica Saveta i selektorka BELEFa
2002 – : Članica uredništva pozorišnog časopisa “Teatron”
2002-2006: Članica Evropskog kulturnog parlamenta

ODABRANE PREDSTAVE
Životinjska farma, TORPEDO (1998)
Paraziti, Marius fon Majenburg , Beton hala teatar (2003)
Jastučko, Martin McDonagh, Beogradsko dramsko pozorište (2004)
Trgovina, Albert Ostermajer, Beogradsko dramsko pozorište (2005)
Život br. 2, Ivan Viripaev, Beogradsko dramsko pozorište (2006)
Buđenje proleća, Frank Vedekind / Irena Kraus, Malo pozorište Duško Radović (2009)
U senci Hamleta, Irena Kraus, Dečji kulturni centra Beograda
Rent a Friend, Dora Ruzdjak – Podolski i Saša Božić, GK Trešnja, Zagreb, Hrvatska (2011)
5 boys.com, Simona Semenic , Bačka Teater, Geteborg , Švedska (2012)
Maja i ja i Maja, Milan Marković, Bitef teatar, Beograd (2012)
Ukroćena goropad, Vilijam Šekspir, Mestno gledališče Ljubljansko (2013)
Kinez, Maja Todorović, Gradsko pozorište Podgorica i Kotor art festival (2014)

IZABRANE NAGRADE
Godišnja nagrada Beogradskog dramskog pozorišta (2006)
Grozdanin kikot, Međunarodna nagrada za dramsku pedagogiju Pozorišta mladih u Mostaru (Bosna) (2010)
ASSITEJ nagrada za predstavu Mali princ na TIBA festivalu (Teatarska internacionalna beogradska avantura) (2007)
Gran Pri za predstavu Buđenje proleća na TIBA festivalu (Teatarska internacionalna beogradska avantura), Beograd (2010)
Specijalna nagrada za nove tendencije na festivalu TIBA za predstavu U senci Hamleta (2011)
Gran Pri za predstavu Rent a Friend na Marulićevim danima, festivalu za decu i mlade u Splitu , Hrvatska (2012)
Gran Pri za predstavu Rent a Friend na hrvatskom ASSITEJ festivalu u Čakovcu (2012)
Nagrada Hrvatskog glumišta (2012) za najbolju predstavu za decu i omladinu (2012)
Nagrada grada Geteborga za najbolju predstavu u 2012. godini (2013)
Nominacija švedskih kritičara za najbolju predstavu za decu i mlade u Švedskoj u 2012. godini
Nikola Peca Petrović nagrada za najboljeg pozorišnog menadžera u Srbiji, koju dodeljuje Narodno pozorište u Somboru (2010)

 

Obraćanje  Anje Suše na pres konferenciji povodom 50. Bitefa

I za kraj, želela bih još jednom da potvrdim ono što sam već najavila pre nešto manje od godinu dana. Ovogodišnji Bitef je, naime, poslednji Bitef na kom sam angažovana kao selektorka.

Ovo je, ujedno i moj mali jubilej unutar velikog jubileja ovog festivala koji ove godine obeležavamo.

Moj selektorski rad na Bitefu je počeo 2006. godine kada me je Jovan Ćirilov pozvao da se uključim u pripreme 40. Bitefa. Taj poziv sam shvatila kao veliku čast i odgovornost i period od proteklih desetak godina, koji je bio obeležen burnim događajima u društvu i na političkoj sceni Srbije i sveta, doživela sam ne samo kao inspiraciju već i moralnu odgovornost u razmišljanju o fizionomiji Bitefa. Tokom tih desetak godina, kao i uvek u svojoj istoriji, Bitef nije mirovao. Neprekidno se samopropitivao, pulsirao, menjao se, izmicao lakim definicijama i procenama, opipavajući puls nestabilnog sveta koji ga okružuje i pulsirajući sa njim. Sa velikim poštovanjem prema veličanstvenoj tradiciji ovog festivala i njenim tvorcima Miri Trailović i Jovanu Ćirilovu, kao i prema nemerljivom kapitalu koji je Bitef ostavio jugoslovenskoj i postjugoslovenskoj kulturi i državama nastalim na ruševinama nekadašnje velike države koja je osnovala, ovu i mnoge druge manifestacije i kulturne institucije, pokušala sam da svoj angažman obavljam onoliko odgovorno i savesno koliko je to bilo moguće, iako se od nas koji smo pravili ovaj festival, često zahtevalo i nemoguće.

Radeći sa Jovanom, neprestano sam učila i mnogo toga naučila, a pre svega, da nikada ne treba odustati od potrage, čak ni kada je put neprohodan a noć veoma tamna – da parafraziram tezu Pitera Bruka o reditelju kao “noćnom vodiču koji ni sam ne zna put a mora da predvodi duge”, koja se u potpunosti može aplicirati i na rad kuratora na Bitefu. Naučila sam da razmišljam o pozorištu u proporcijama koje prevazilaze male ideje, male interese i lokalne okvire. Baš kao i Bitef. Naučila sam da gledam i mislim pozorište u najširem značenju tog pojma. Bitef je uvek radio na povezivanju, a ne na razdvajanju i premda je prostor na kom je nastao i na kom postoji već pola veka, sada drugačije isparcelisan, kao uostalom, i ceo svet, ovaj festival je uvek funkcionisao izvan i iznad geopolitičkih granica i to je nešto na šta sam ja, kao deo njegovog tima i mali deo njegove istorije, posebno ponosna.

Kolegi Ivanu Medenici, želim  mirnije more i dobre vetrove a sigurna sam da mu motivacije i dobrih ideja neće nedostajati.

Zahvaljujem i medijima koji su u skladu sa svojim, za kulturu sve nezahvalnijim mogućnostima, uvek poklanjali puno pažnje ovom festivalu.

Anja Suša, Selektorka Bitefa

U Beogradu, 13.07.2016.god.